Jonge digitale talenten werven, selecteren, ontwikkelen en begeleiden, dat is het concept van SCHAAL+. Sinds de start in september doen bedrijven als Jumbo, Interpolis en Pon er al hun voordeel mee.
Lees de hele case van SchaalX die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2017.
Omschrijving van de case
Als werving- en selectiebureau voor marketing-, communicatie- en online professionals, heeft SchaalX al 12 jaar ervaring met de ontwikkelingen op deze arbeidsmarkt. Om in het huidige digitale tijdperk te (blijven) presteren, zo merkte het bureau, is digitale marketingkennis nodig. Maar de kennis van online marketeers sluit vaak onvoldoende aan op de wens van organisaties.
Een eigen start-up
SchaalX zocht mogelijkheden om haar opdrachtgevers te blijven voorzien van goede online marketeers met de juiste achtergrond. Organisaties hebben behoefte aan jong talent met digitale marketingkennis. SchaalX heeft zich actief ingezet om tegemoet te komen aan deze toenemende vraag en lanceerde in september 2016 dé out-of-the-box oplossing: de oprichting van SCHAAL+.
Digitale transformatie
Deze start-up werft, selecteert, ontwikkelt en begeleidt jonge afgestudeerde hbo’ers en wo’ers vanuit het Digital Talent Development Programma, brengt hen in verbinding met organisaties en helpt zo deze organisaties om voorop te lopen in de digitale transformatie. Het programma leidt de talenten, met maximaal 3 jaar werkervaring, op tot digital marketeers met een strategisch karakter.
‘Het programma leidt de talenten, met maximaal 3 jaar werkervaring, op tot digital marketeers met een strategisch karakter’
Zij werken 1,5 jaar aan marketingvraagstukken voor verschillende opdrachtgevers. Een dag per week krijgen zij masterclasses over relevante online-marketingonderwerpen en ook wordt veel aandacht besteed aan persoonlijke ontwikkeling, competenties, vaardigheden en het vertalen van kennis naar de praktijk door zelf te doen en te experimenteren. Innoveren door het delen van mensen en kennis, dat is het motto.
Van SEO tot webanalyse
Inmiddels hebben zich 14 kennispartners aangesloten. Zij verzorgen masterclasses om inhoudelijke kennis te delen op het vlak van online marketing en communicatie, e-commerce, interactieve media, customer insights, SEO, webanalyse, online advertising, CRM, omnichannel management, webanalyse, contentmarketing en sociale media.
Nu ook incompany
Vanuit aangesloten opdrachtgevers ontstond ook vraag naar inhoudelijke trainingen voor bestaande marketing- en communicatieprofessionals en daarom verzorgt SCHAAL+ nu ook incompany trainingen om deze kennis op breed vlak te delen.
En samen met UtrechtInc en MarketingTrbune
Daarnaast is een samenwerking opgezet met UtrechtInc: de talenten werken voor start-ups van UtrechtInc die behoefte hebben aan strategisch online marketing advies, waardoor opgedane marketingkennis direct in praktijk wordt gebracht. Tot slot werkt SCHAAL+ ook samen met MarketingTribune, dat de talenten volgt in hun ontwikkeling. Daarvoor is een eigen podium gecreëerd op schaalplus.marketingtribune.nl, waar de talenten hun ervaringen kunnen delen.
Wat was de impact van de case?
Sinds de start in september zijn 16 SCHAAL+’ers aan het werk gegaan. Deelnemende opdrachtgevers zijn Jumbo, Zilveren Kruis, Pon, Interpolis, Centraal Beheer en PGGM. De interesse in SCHAAL+ is groot. ‘Voor de nieuwe lichting voegen we binnenkort aan deze lijst met opdrachtgevers gerenommeerde organisaties toe, die willen investeren in hun digitale toekomst’, aldus Marit Berghout, communicatiemanager bij SchaalX.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
SCHAAL+ speelt in op de veranderende wereldeconomie die snel en ingrijpend verandert. Organisaties moeten nieuwe digitale processen, diensten en verdienmodellen ontwikkelen om in het huidige digitale tijdpark te blijven presteren en hiervoor zijn de juiste mensen nodig. Deze organisaties hebben behoefte aan jong talent met actuele digitale marketingkennis en de juiste competenties en vaardigheden.
Organisaties moeten nieuwe digitale processen, diensten en verdienmodellen ontwikkelen om te blijven presteren
In het Digital Talent Development Programma van SCHAAL+ worden jonge academici en hbo’ers 1,5 jaar lang opgeleid en werken zij aan marketingvraagstukken bij opdrachtgevers die digitalisering hoog op de agenda hebben staan. Tegelijkertijd wordt veel aandacht besteed aan inhoudelijke digitale marketingkennis, persoonlijke ontwikkeling, competenties en vaardigheden. Een win-winsituatie, zegt Berghout: ‘Jonge talenten werken aan hun toekomst door continu hun opgedane kennis in praktijk te brengen en deelnemende organisaties investeren in hun eigen digitale DNA.’
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
Rik de Boer is initiatiefnemer van SCHAAL+. Vincent Roders is Digital Marketing & Innovation Manager bij SCHAAL+ en mentor van de talenten. Samen met de betrokken kennispartners hebben zij invulling gegeven aan het Digital Talent Development Programma. Betty Meijer is Commercieel Manager bij SCHAAL+ en zorgt voor de deelname van opdrachtgevers en kennispartners.
De deelnemende opdrachtgevers die zijn gestart in 2016 zijn Jumbo, Zilveren Kruis, PON, Interpolis, Centraal Beheer en PGGM.
Deelnemende kennispartners zijn Netprofiler, Expand Online, Presenter, A friend of mine, Beeckestijn Business School, Netmarketing, BrandWebbing, ORGA Advies, BinnenWerken, Adapt2Value en De Presentatie Architect. Tot slot is UtrechtInc betrokken als samenwerkingspartner.
Ook kans maken op een Werf& Award 2017?
Wil jij de opvolger worden van Hunkemöller, Tata Steel, Albert Heijn of Philips? Stuur dan uiterlijk 10 maart 2017 vóór 17.00 jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor alle informatie op Werf& Awards.
Lees hier over andere inzendingen van de Werf& Awards:
- Een Virtueel Inhouse Event, oftewel: EY leren kennen vanuit je luie stoel (EY)
- Vacatures laten zien door de ogen van de medewerker (Hamilton Bright)
- Zo kwam DLL tot een volledig vernieuwde wereldwijde recruitmentsite (DLL)
- Dankzij Big Data beter grip op Nederlands én Europees bèta-talent (TNO)
- Hoe ‘heel Utrecht roze kleuren’ leidde tot 30 nieuwe zorgmedewerkers (AxionContinu)
- Stage of stagiair vinden? Met de app van Appli swipe je ze zo bij elkaar (Appli)
- Wat doe je liever: gamen of solliciteren? (PlaytoWork)
- Tinderend Eindhovense jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt helpen (Jobtalk)
Of nog even terugblikken op 2016?
Dit zijn de winnaars van de eerste Werf& Awards