Gem. leestijd 3 min  1550x gelezen

Al je recruitment uit handen geven, hoe eng is dat eigenlijk?

Al je recruitment uit handen geven, hoe eng is dat eigenlijk?

Al je recruitment door een ander laten doen, is dat handig of niet? In een nieuwe serie proberen we daar licht op te werpen, en meteen de RPO-markt in kaart te brengen.

RPO, voluit: Recruitment Process Outsourcing, is nog (steeds) niet erg bekend in Nederland en België. Harde cijfers zijn er niet, maar de meeste RPO-dienstverleners in de Benelux rapporteren eerder tientallen dan honderden klanten die hun werving en selectie durven uitbesteden.

In Amerika al 35 procent

Hoe anders is dat in Amerika. Volgens onderzoek uit 2015 van SIA werkte 35% van de onderzochte bedrijven in Amerika al met een RPO-aanbieder en 25% zei het de komende 2 jaar van plan te zijn. Dat soort cijfers zit er bij ons voorlopig niet in.

Hier zijn zo’n 20 RPO-partijen actief

In Nederland (en België) zijn momenteel zo rond de 20 bedrijven actief met het geheel of gedeeltelijk overnemen van andermans recruitmentprocessen. Deze zogeheten RPO-aanbieders geven in principe onder de naam van de opdrachtgever vorm en inhoud aan de werving en selectie van personeel, dat vervolgens in loondienst komt van de opdrachtgever. En dan gaat het dus over het hele proces: niet alleen om advies over hoe je het juiste talent gaat vinden en verbinden, maar ook om de keuze van de juiste hulpmiddelen en platforms, de inzet van social media, zorgen voor de juiste candidate experience tot en met de onboarding van de kandidaten.

De war for talent vraagt om uitbesteden

RPO is een ingrijpend proces, waarbij je de volledige uitvoering overdraagt. Menig manager peinst er in eerste instantie dan ook niet over om dit aan een extern bedrijf uit te besteden. Toch zijn er ook veel voordelen te verzinnen die pleiten voor een RPO. Zo valt er iets voor te zeggen om échte specialisten in te schakelen in de ‘war for talent‘. RPO levert bovendien flexibiliteit: als je het ene moment honderden vacatures hebt, en het volgende bijna 0, dan is het niet efficiënt die vraag volledig met eigen – vaste – recruiters op te lossen.

‘Er zijn veel redenen die pleiten voor een RPO’

We zijn al gewend aan MSP’s

Een RPO gaat veel verder dan de traditionele dienstverlening van een werving- en selectiebureau. Wel zijn we in Nederland inmiddels redelijk gewend aan een vergelijkbaar proces: de MSP, ofwel: de Managed Service Provider, die voor veel organisaties de flexschil beheert. Daarom is ook groei van RPO de komende jaren wel te verwachten, van ‘totale RPO’s’ tot deel-RPO’s, waarbij bijvoorbeeld het ‘recruiten’ van alleen kandidaten in een schaars segment wordt uitbesteed, of waarbij in een ‘project-RPO’ gedurende een bepaalde periode gericht kandidaten worden geworven.

Wie zijn de aanbieders tot nu toe?

In totaal zijn er zeker 20 bedrijven die RPO aanbieden in Nederland en België. Bekende partijen zijn (in willekeurige volgorde): Hays, Compagnon, People4Office, Tjellens, Sterksen, ENHR solutions, Recruitin, Yoores Recruitment Solutions, Solvus, Randstad Sourceright en TAPFIN.

De verschillende aanbieders zijn grofweg in 3 categorieën in te delen:

#1. Internationale aanbieders

De internationale aanbieders bieden naast RPO- meestal ook MSP-dienstverlening aan. Door RPO en MSP te combineren, wordt wel gesproken van Total Talent Acquisition en dit meestal zelfs wereldwijd. Partijen die dit doen zoeken naar het juiste talent, ongeacht het soort contract dat eraan wordt verbonden (dus vast en flex samen).

#2. Nederlandse specialisten

De specialisten bestaan uit meestal Nederlandse bedrijven die RPO als enige of als belangrijkste dienst aanbieden. Sommige partijen zijn ook actief  in andere Europese landen.

#3. Nederlandse gemengde aanbieders

Er zijn ook RPO-aanbieders die naast RPO nog andere HR-diensten aanbieden, zoals bemiddeling van HRM’ers en recruiters en ondersteuning van HRM-beleid en uitvoering.

Alle aanbieders onderzocht

Samen met het Belgische The Flex Academy voert het Nederlandse Flex-Beheer momenteel een vergelijkend onderzoek uit naar alle bekende aanbieders. Doel is om inzicht te bieden aan potentiële opdrachtgevers over wie de aanbieders van RPO zijn, wat ze precies aanbieden, waarmee ze ervaring hebben, waarin ze zich onderscheiden en in welke van de 3 genoemde categorieën de aanbieders precies thuishoren.

Rapport verschijnt in januari 2017

Het onderzoeksrapport verschijnt in januari 2017. In de aanloop hiervan verschijnt er op deze site een reeks verdiepende artikelen over RPO, geschreven door verschillende RPO-aanbieders of door bedrijven die RPO faciliteren, zoals Carerix.

Dit verhaal is geschreven door Mark Bassie, eigenaar van Flex-Beheer.

beeld boven

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners