December is terug- en vooruitbliktijd. Wat kunnen we volgend jaar verwachten? In een korte serie kijken we vooruit met experts uit het veld. Vandaag: de grootste trends van 2018.
‘Personalisatie en Privacy. Twee onderwerpen die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Het start met het écht kennen van de wensen en behoeften van individueel talent. Ondersteund door de modernste technologie met privacy-by-design.’
- Ricardo Risamasu, oprichter en partner van Talmark
‘Korte contracten gaan de trend worden om nieuwe medewerkers aan te trekken.’
- Heleen Stoevelaar, recruitmentmanager Conclusion
‘Verandering van het businessmodel van recruitment. Om in een kandidatenmarkt succesvol te zijn in werving & selectie van nieuw talent moet je in 2018 echt een stap maken. Niet alleen in denkwijze vanuit de kandidaat (outside in), maar ook door het model aan te passen van “vacaturegestuurd” naar “kandidaatgestuurd”. Of ben ik al te ambitieus voor 2018 en spreek ik hier mijn wens uit voor het recruitmentvak?’
- Ellen van Dieren, zelfstandig recruitmenttrainer
‘Recruiters gaan van vacaturegestuurd naar kandidaatgestuurd in 2018. Of ben ik dan té ambitieus?’
‘Ik verwacht dat bedrijven sterk gaan inzetten op uitbreiding of verbetering van de vacaturesecties op hun website. Sommige bedrijven gaan zelfs kleine vacaturebanken maken voor werving in grote aantallen. Vroeger werd er vaak onvoldoende aandacht besteed aan de carrièresecties op de websites van bedrijven. Als je een goede candidate experience wilt aanbieden, begint dit volgens mij met een duidelijke weergave van de aangeboden vacatures op de bedrijfswebsite.’
- Thomas de Schuyter, country manager Adzuna
Automatisering gaat steeds verder
‘Ik zie een aantal trends. Het combineren en opschonen van databestanden is er één van. Zo kun je verbanden leggen en de juiste voorspellingen doen. Daarnaast zie ik het belang van reviews sterk toenemen. En als derde denk ik dat volgend jaar de externe focus van recruitmentafdelingen wordt versterkt. Kandidaten zijn actiever dan ooit en er is steeds meer bekend over hoe ze zoeken. Iedereen die ooit een marketingboek heeft gelezen weet dat inzicht in het gedrag van je consument essentieel is. Waarom zijn wij als recruiters dan nog steeds zo intern gefocust?’
- Anouk Kon, recruitment evangelist Indeed
Waarom zijn wij als recruiters nog steeds zo intern gefocust?’
‘Ik verwacht dat het cv steeds meer richting het museum gaat en naast de typemachine, fax en videorecorder terechtkomt. Bedrijven zullen steeds meer datagedreven gaan matchen, op basis van online gedrag en/of psychometrische testen die een beter voorspellende waarde voor succes geven dan ervaring uit het verleden.’
- Jeroen Moerenhout, de Staffing Groep
‘In HR Tech zien we al een tijdje AI, artificial intelligence. Ik verwacht dat komend jaar nog meer terug te zien in de hele markt. Ook verwacht ik meer automation in het recruitmentproces, naast een strategische analyse van vraag en aanbod om beter te kunnen omgaan met krapte op arbeidsmarkt. En active sourcing gaat van niche naar mainstream, denk ik.’
- Gerard Mulder, cco Textkernel
‘Active sourcing gaat in 2018 van niche naar mainstream’
‘Ik denk dat we komend jaar vooral een forse toename van intelligente chatbots gaan zien die vragen van potentiële sollicitanten kunnen beantwoorden.’
- Maurice Hennevelt, Adwise
De Candidate Experience ontwikkelt zich ook verder
‘Ik verwacht dat de kandidaat in 2018 vaker kan kiezen uit een optie tussen wel en niet solliciteren in. Denk aan meetups en sessies waarin kennisoverdracht een rol speelt. Als werkgever eerst iets bieden (kennis en kunde) voordat je iets vraagt (heb je interesse om hier te komen werken?).’
- Bas van Veen, corporate recruiter ai Tata Steel
‘Ik verwacht dat de kandidaat in 2018 vaker kan kiezen uit een optie tussen wel en niet solliciteren in’
‘Met een verder teruglopende werkloosheid en oplopende schaarste op de arbeidsmarkt gaan organisaties en recruiters zich nog meer op de latent zoekende richten. Hier ontstaat een echte war for talent. Talent ‘wegkopen’, verleiden om over te stappen tegen betere voorwaarden en groenere grasvelden, wordt gewoon. De salarissen zullen stijgen, waardoor Nederland ook interessanter wordt voor talent uit andere West-Europese landen.’
- Annelies Graafland, senior sourcing specialist bij het Centraal Recruitment Center van Randstad Nederland
‘Ik vermoed dat we in 2018 meer zullen horen over bedrijven die structureel voor bepaalde of alle functies allerlei testen inzetten om voor of naast het cv informatie toe te voegen. Of dit technische testen zijn (kan iemand de baan?) of psychometrische testen (wat voor karakter is het?) ligt aan de organisatie. Maar we zullen hoe dan ook meer en meer preselectietesten gaan zien.’
- Bas van de Haterd, ‘professioneel bemoeial’, onder meer organisator Digitaal-Werven
Meer Engels, VR en Google for Jobs
‘In de krappe markt verwacht ik veel nieuwe online experimenten. En VR komt misschien op.’
- Arjan Elbers, managing director Twiglers
‘Steeds meer organisaties kiezen voor Engelstalige IT’ers. Automatisch zie je daardoor ook steeds meer Engelstalige recruiters.’
- Rob van Elburg, global IT-recruiter
Waar werkgevers over salarissen nu nog vaag doen, dwingt Google for Jobs je tot transparantie
‘De kans is groot dat in 2018 Google for Jobs naar Nederland komt. Dat gaat vooral gevolgen hebben voor werving- en selectiebureaus, omdat transparantie in vacatureteksten nodig is om te scoren in Google for Jobs. Dus géén ‘onze opdrachtgever’ meer, en geen vage omschrijvingen van plaatsnamen maar tot straatnaam en huisnummer aan toe. Ook een concreet salaris benoemen is aangekondigd als een van de rankingfactoren van Google for Jobs. Waar menig werkgever nu nog vaag doet over salarissen, dwingt Google for Jobs je tot transparantie en concrete info. Tenminste… als jij wil scoren in de zoekresultaten.’
- Nicol Tadema, eigenaar Voor Tekst
‘Er wordt in 2018 meer dan ooit ingezet op het behoud van mensen. Ontwikkel mensen, toon oprechte interesse in hun ambities. Als je dat goed doet, kun je mensen behouden. En daarmee kennis behouden en zo concurrentievoordeel ontwikkelen. En het scheelt een hoop wervingsinspanning.’
- Gertjan de Waal, senior communicatiespecialist, eigenaar van adviesbureau The Addstore
Ook vooruitblikken?
Dit was de eerste vooruitblik op het komende jaar. Lees hier en hier ook over wie de verliezers en winnaars van 2017 waren. Deze hele week blikken we nog vooruit naar volgend jaar en besteden onder meer nog aandacht aan:
- Jouw eigen prioriteit voor 2018
- Wat je in 2018 écht niet meer wil terugzien
- Je goede voornemens voor 2018
Ook meedoen? Stuur jouw mening dan vandaag nog op, en wie weet vind je jezelf de komende weken tussen die van de (andere) experts.