Zo’n 280 mensen waren 16 oktober naar Utrecht afgereisd voor het Werf& Selectie Jaarcongres. Zij beleefden een leuke en inspirerende dag, zo bleek al snel uit de reacties. Een impressie.
Het was een vol programma dat de bezoekers 16 oktober kregen voorgeschoteld. Met 3 plenaire keynotes en 20 subsessies, verdeeld over 5 tracks, had de organisatie van de eerste editie van het Werf& Selectie Jaarcongres een breed spectrum van het hele recruitmentvak naar Utrecht weten te halen. Het Van der Valk-hotel moest er zelfs voor uitwijken naar een extra parkeerplaats, zo groot was de belangstelling ervoor.
En al vroeg op de dag was het spitsuur bij de badges.
Gelukkig weet dagvoorzitter Heleen Stoevelaar de stemming er al snel in te brengen.
Alice Diels, HR-directeur bij Sodexo, benadrukt als openingsspreker het belang van diversiteit. En vertelt openhartig hoe ze er zelf ooit the hard way achterkwam dat ze een te weinig divers team had aangenomen. ‘Ik blijk ook algoritmes in mijn hoofd te hebben.’
Bas van de Haterd legt het vervolgens in een vlammend betoog nog één keer uit: een cv en een sollicitatiegesprek hebben nauwelijks voorspellende waarde over hoe een kandidaat zal presteren in een functie. ‘Het belangrijkste staat er niet in: hoe en onder welke omstandigheden iemand iets gepresteerd heeft.’ Gelukkig zijn er tegenwoordig allerlei testen die wél iets kunnen voorspellen, zegt hij. Alleen iemands mate van ambitie blijkt nog lastig vast te stellen, zo leren we.
Bas’ verhaal over nieuwe vormen van assessment leverde in elk geval lekker wat discussie met de zaal op. Die had dus duidelijk een snaar geraakt!
En dan: de sessies
Daarna lekker uiteen in een van de vele subsessies. Zoals hier de track van Steam over hoe je emotie tot uitgangspunt van je employer branding kunt – en ook eigenlijk: zou moeten – maken.
En hier laat Aaltje Vincent zien wat de kandidaat allemaal fijn en belangrijk vindt. Een motivatiebrief hoort daar in elk geval níet bij, zo betoogde ze. Vraag daar dan als recruiter ook niet om, zeker als je toch niet van plan bent om er iets mee te doen, adviseert ze.
Het was zeker niet overal alleen stilzitten en luisteren. Zo werd in één sessie ook interactief gewerkt en nagedacht over de Employer Value Proposition van bijvoorbeeld de Efteling.
En niet onbelangrijk: ook aan de inwendige mens was goed gedacht. Van der Valk in Utrecht had een copieuze lunch weten te serveren. Na al dat good food for the brain nu dus ook: good food for the body.
Zodat we allemaal weer vol energie verder konden met de middagsessies. Zoals deze, waar Marcel van der Quast aan de hand van een mooi model uitlegt dat ook kleinere organisaties hun voordeel kunnen doen met employer branding. En hoe ze dat dan het best kunnen doen.
Of de bovenstaande, waar Marloes Droog haarfijn vertelt hoe ‘het vliegwiel is gaan draaien’ bij het employer brand ‘Werken voor Nederland’.
Robin Gerritsen legt namens Randstad en Tempo-Team uit hoe tevreden kandidaten samenhangen met tevreden medewerkers. En hoe je je daarin als bemiddelaar kunt onderscheiden. ‘Mensen hebben een duidelijker voorkeur als het gaat om hun energieleverancier dan als het gaat om wie hen aan een baan helpt. Dat zou toch te denken moeten geven.’
Uw verslaggever hoort het allemaal geboeid aan.
De uitsmijter: een inkijkje in een castingbureau
En dan, over naar de laatste plenaire keynote, waar Liesbeth Bakels (moederannecasting) een kijkje biedt in de keuken van de entertainmentbranche. Hoe wordt daar talent geselecteerd? ‘Het juiste plaatje bij de juiste aanvraag’, is haar eigen samenvatting van haar werk. Waarna ze de meest recente Calvé-reclamespot laat zien. Daaruit blijkt dat het bij haar niet alleen maar om de looks gaat, maar dat ook échte voetbalkwaliteiten én een Limburgse tongval soms net het verschil maken tussen wat een aardig en wat een prachtig filmpje is.
https://www.youtube.com/watch?v=qsTl60nH6Bk
Lees ook:
- Mees van Velzen (MrWork): ‘Recruitment moet hoognodig democratiseren’
- Hoe Pluryn met zijinstromers een wervingsprobleem wist op te lossen
Fotografie: Wouter Went