Aan chauffeurs en logistiek personeel is een groot tekort. Waarom worden in de branche dan eigenlijk nog zoveel slechte vacatureteksten geschreven?
Volgens de arbeidsmarktupdate van het UWV komen er tot en met 2018 in totaal 12.000 extra banen bij in de logistiek en transportsector. En dit terwijl bedrijven in transport en logistiek nu al moeite hebben om geschikt personeel te vinden. Er is niet alleen veel vraag naar chauffeurs, maar ook naar logistiek specialisten, zoals transportplanners.
Bijna geen goede tekst te vinden
Een groot probleem in deze werving is dat werkgevers nauwelijks weet hebben van wat deze specifieke doelgroep beweegt om van baan te veranderen. Uit onderzoek van 11.924 recente vacatures door Intelligence Group met behulp van de VacatureVerbeteraar blijkt dat eigenlijk geen enkele werkgever in deze branche in staat is om een goede vacaturetekst te plaatsen met een onderscheidend aanbod.
‘Bedroevend slecht’
Dat blijkt bijvoorbeeld voor de groep waar de grootste schaarste is: vacatures voor gespecialiseerd vervoer, zoals chauffeurs die met gevaarlijke stoffen mogen rijden of een tankauto kunnen besturen. Juist voor deze chauffeursdoelgroep staan ‘bedroevend slechte’ vacatureteksten online, aldus het onderzoek. de scores van die teksten liggen zelfs nog onder het Nederlands gemiddelde, dat al laag is.
Belangrijke voorwaarden niet genoemd
De beweegmotieven van de doelgroep worden in de vacatures niet aangesproken, aldus het onderzoek. Ook mist vaak informatie over arbeidsvoorwaarden als onkosten- en onregelmatigheidsvergoedingen, vast contract en pensioenregeling. Chauffeurs benoemen die echter wel als belangrijke voorwaarden om over een baan na te denken.
‘Eigenlijk helemaal geen schaarste’
‘Een tekort in een bepaalde beroepsgroep wordt vaak verweten aan een kwantitatief tekort’, stelt Geert-Jan Waasdorp, verantwoordelijk voor het onderzoek. ‘Maar in een ander beroepsveld werken vaak veel gekwalificeerde medewerkers die onder bepaalde voorwaarden best weer aan de slag willen in hun oude beroep. Dan moeten ze wel een aantrekkelijke propositie aangeboden krijgen. Dat doe je in eerste instantie met een goede wervingstekst. Zolang deze niet op orde is, mag je eigenlijk niet over schaarste spreken.’
De best scorende vacatureteksten
Wie doet het nog het best in de branche? Onderstaand een overzicht van de top 10 beste scorende wervingsteksten van directe werkgevers en intermediairs, op basis van 11.924 vacatures die in de maanden maart, april en mei online stonden.
Top-10 vacatures directe werkgevers:
- Rijkswaterstaat
- Noy logistics
- Hanos
- Forteck
- Jumbo supermarkten
- Simadan
- PostNL
- HST Groep
- Peitsman
- Tielbeke transport
Top-10 vacatures intermediairs:
- Werkis
- YoungCapital
- Intro Personeel
- Vonq
- Werckpost
- Q-search
- Careermaker
- Randstad
- Timing
- Olympia
Lees ook
- Vrachtwagenchauffeurs nog zeker 10 jaar niet aan te slépen
- IT’ers schaars? Nee joh, truckers en chirurgen, die zijn pas moeilijk te vinden
Meer van zulke verhalen?
Lees elke week de Nieuwsbrief van Werf& en blijf op de hoogte van alles wat er gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Doe het nu, het is gratis en je mist nooit meer iets!