Op bijna 80 procent van de carrièresites van de grootste en bekendste bedrijven in Nederland duiken tegenwoordig mensen met een migratie-achtergrond op.
In 2015 was dit nog slechts op 65 procent en had de overige 35 procent dus alleen foto’s van blanke mensen op de foto. Het aantal organisaties met drie of meer medewerkers met een migratie-achtergrond op de foto is in die tijd zelfs gestegen van 40 naar 51 procent, blijkt uit onderzoek van Digitaal-Werven. De recruitmentsite-onderzoeker meet al sinds 2015 het aantal foto’s van medewerkers met een migratie-achtergrond op de careersites van de 500 grootste en bekendste werkgevers van Nederland.
Waarheidsgetrouw beeld
Het aantal organisaties met enkel foto’s van blanke werknemers is dus inmiddels minder dan een kwart. “Theoretisch gezien is het natuurlijk mogelijk dat organisaties enkel blanke mensen in dienst hebben en een waarheidsgetrouw beeld naar hun sollicitanten willen scheppen”, aldus Bas van de Haterd, oprichter van Digitaal-Werven. “Maar gezien de omvang van de onderzochte organisaties is die kans zeer minimaal.”
Organisaties worden bewuster
“Veel werkgevers willen graag een divers personeelsbestand, maar geven aan dat er nauwelijks talenten met een allochtone achtergrond solliciteren. Dat is logisch als je jezelf presenteert als een blanke werkgever, door enkel blanke medewerkers af te beelden op je belangrijkste uithangbord; je eigen wervingssite. Het is erg positief dat organisaties bewuster worden van de uitstraling die beeldmateriaal op hun site heeft.”
Mohammed heeft minder kans
Uiteraard zegt de aanwezigheid van die foto’s nog niets over eventuele discriminatie in een sollicitatieproces, zegt Van de Haterd. “Ook dit jaar blijkt uit onderzoek weer dat Mohammed bij sollicitaties minder kansen krijgt dan Jan, ongeacht hun kwaliteiten. Omdat de overgrote meerderheid van discriminatie in sollicitatieprocedures onbewust is, is dit helaas een proces van de lange adem. Maar veel organisaties zijn nu dus bewust bezig met hun uitstraling op dit gebied. Dat is denk ik wel een eerste kleine stap in de goede richting.”
Al 11 jaar onderzoek
Digitaal-Werven onderzoekt al 11 jaar de digitale sollicitatie-ervaring. Hierbij worden de grootste werkgevers van Nederland beoordeeld op hun corporate careersite, alsmede op hun reactie op een mystery-sollicitatie en antwoorden op Facebook-vragen. Dit alles resulteert in een award voor de beste sollicitatie-ervaring. Die wordt uitgereikt tijdens het Digitaal-Werven-event op 2 november.
Foto boven is afkomstig van de werkenbij-site van de Belastingdienst.
Lees ook:
- Recruiters, zet de knop om en stop discriminatie
- 7 feiten die je nog niet kende over vooroordelen in selectie
- Discriminatie: wat mag er wel en wat mag er niet?