De eigen medewerkers worden steeds meer erkend als effectief wervingskanaal. Het is zelfs het kanaal dat de meeste toptalenten levert, aldus recent onderzoek.
De eigen vacaturesite mag dan verantwoordelijk zijn voor het grootste deel van de aannames in een organisatie, de meeste impact maken recruiters als ze erin slagen nieuwe medewerkers te werven via de mensen die al binnen zijn. Referral recruitment, zoals het werven via collega’s officieel heet, blijkt vaker bovengemiddeld presterende medewerkers op te leveren en heeft dan ook een vaste plek verworven in de wervingsactiviteiten van bijna elke organisatie.
Voor 60% van belang
Referral recruitment is voor bijna 60 procent van de organisaties van belang, blijkt uit Stand van Werven, een online onderzoek onder bijna 400 Nederlandse recruiters en wervingsspecialisten van werkgevers en gespecialiseerde bureaus, dat dit jaar voor de vierde keer werd uitgevoerd door Intelligence Group, in opdracht van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. Ook ‘eigen medewerkers’ werden vaak genoemd als belangrijk wervingsmiddel, zelfs nog iets meer dan vorig jaar.
En ook nog eens: veel impact
Dat wervers zoveel belang hechten aan referral recruitment, of werving via de eigen medewerkers, is niet zo gek. Ruim 2 op de 3 specialisten zegt het middel namelijk ook effectief te vinden. Dat is minder dan bijvoorbeeld het effect van sourcing en van stagiairs wordt ingeschat, maar bijvoorbeeld wel (veel) meer dan het effect dat wordt toegekend aan sociale media, talentpools en uitzend-, detacherings-, en werving- en selectiebureaus.
Veel outperformers eraan te danken
De les die het Stand van Werven-onderzoek ons leert is vrij simpel: maak referral recruitment altijd onderdeel van je wervingsstrategie. Veel organisaties doen dat ook al, en degenen die dat doen zijn er ook nog eens bovengemiddeld tevreden over. Van de mensen die via referral recruitment de organisatie binnen komen is meer dan een kwart volgens de respondenten te omschrijven als een ‘outperformer‘. Daarmee scoort referral recruitment beter dan welk ander wervingsmiddel ook.
Bekijk de video
Op Werf& Live, op 11 mei, vroegen we ook enkele bezoekers naar hoe zij in hun organisatie impact maken met hun arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. En dit is wat ze toen zeiden:
Lees meer over de Stand van Werven:
- Candidate Experience en Employer Branding zijn dé uitdagingen van het jaar
- Recruiter verlegt focus van talent vinden naar verleiden
- Download het hele onderzoek