Van vinden naar verleiden. Zo kun je de verschuiving noemen in de aandacht van veel recruiters. Talenten vinden lijkt steeds minder een probleem, hen ook echt laten solliciteren is nu de uitdaging.
Die conclusie valt op te maken uit De Stand van Werven 2017, een online onderzoek onder bijna 400 Nederlandse recruiters en wervingsspecialisten van werkgevers en gespecialiseerde bureaus, dat begin dit jaar voor de vierde keer in successie uitgevoerd werd door Intelligence Group, in opdracht van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie.
Van relatiemanagement tot Candidate Experience
Talent identificeren is steeds makkelijker, zeggen de respondenten. Dit is vooral te danken aan de opkomst van sociale media, LinkedIn en allerhande recruitmenttechnologie. Mensen ook zover krijgen dat ze de overstap naar jouw organisatie maken, dat is een stuk lastiger. Liefst 59% van de ondervraagden ziet ‘het verleiden van talent om te solliciteren’ als grootste uitdaging van dit jaar. Daarbij komen termen om de hoek kijken als: employer branding, relatiemanagement, candidate experience en recruitmentmarketing.
Krappe arbeidsmarkt speelt grote rol
Zo snel mogelijk resultaat staat bij de meeste activiteiten wel voorop. Dit komt mede doordat het probleem van onvervulde vacatures steeds urgenter wordt. In 2016 was ‘sociale media’ volgens de recruiters nog het meest relevante onderwerp. Nu is dat ‘krappe arbeidsmarkt/schaarste’. Ruim driekwart (77%) zegt dat dit thema van invloed is op zijn/haar werk in 2017 (in 2016 nog maar 64%).
Meer vacatures, maar budget groeit niet mee
Bijna de helft van de ondervraagde wervingsprofessionals (49%) verwacht in 2017 meer mensen aan te moeten nemen. Dit komt mede door het toenemende verloop. Opvallend is daarbij dat slechts 39 procent aangeeft dat zij dit jaar méér budget hebben dan in 2016. Dit terwijl ze dus méér moeten werven onder tegelijk moeilijkere marktomstandigheden.
Bijna de helft van de ondervraagden verwacht in 2017 meer mensen te moeten aannemen
Slecht nieuws voor bureaus en jobboards
Het onderzoek bevat overigens slecht nieuws voor gespecialiseerde werving- en selectiebureaus en algemene vacaturesites. Gevraagd naar waarop te bezuinigen, worden zij beide als eerste genoemd. Vooral bureaus hebben het moeilijk om hun toegevoegde waarde aan te tonen, zo blijkt. Nu werkgevers ook steeds vaker zelf een recruiter in dienst hebben, neemt die de bureaurecruiter vaak werk uit handen.
Het hele onderzoek, waaraan in totaal 384 recruiters en arbeidsmarktprofessionals hebben meegedaan, is hier te bekijken.