Door de jaren heen hebben recruitmentsites steeds meer informatie opgenomen over de sollicitatieprocedure.
Nam in 2011 nog maar 1 op de 3 werkenbij-sites een stukje tekst op over hoe het solliciteren verder in zijn werk gaat, tegenwoordig is bij 4 op de 9 sites iets over de sollicitatieprocedure te vinden. Dat komt neer op een stijging van 33 procent in 5 jaar. Dat blijkt uit onderzoek van Bas van de Haterd voor Digitaal-Werven, het jaarlijkse evenement waarin de online sollicitatie-ervaring centraal staat, en dat dit jaar voor de tiende keer wordt georganiseerd.
Solliciteren via LinkedIn groeit ook
Uit het onderzoek blijkt verder dat steeds meer sites kandidaten de mogelijkheid bieden te solliciteren met hun LinkedIn-profiel. In 2011 was dat nog een bijzonderheid (slechts 7% bood de optie destijds). In 2015 was het gebruik ervan verdrievoudigd (tot 21% van de sites).
Meer medewerkers aan het woord
Een andere trend die het onderzoek laat zien is steeds meer bedrijven en organisaties hun eigen mensen aan het woord laten op hun recruitmentsite. Zo was in 2013 nog op 44 procent van de wervingssites géén medewerker te vinden. Inmiddels is dit gedaald tot 37 procent (in 2015).
Er zijn nog kaarten!
Op 3 november wordt in Utrecht Digitaal-Werven georganiseerd. Dit evenement staat helemaal in het teken van online recruitment, en hier worden ook de cijfers van dit jaar gepresenteerd. Hoofdspreker is Matthew Jeffery. Hij komt voor het eerst in Nederland spreken over hoe bij SAP recruitment is georganiseerd. Kaarten zijn hier nog te bestellen.