Even checken wat een sollicitant allemaal op sociale media uitspookt? Het is schering en inslag onder recruiters, maar het mag zeker niet, stelt de Autoriteit Persoonsgegevens.
Werkgevers mogen sociale media-pagina’s van sollicitanten en werknemers alleen afstruinen (en verwerken) als dat ‘noodzakelijk en relevant’ is voor de baan in kwestie, waarschuwt de Autoriteit Persoonsgevens in het rapport Dataprocessing at Work, dat werd geschreven met andere Europese privacytoezichthouders, de zogeheten Artikel 29-werkgroep.
Juridische grondslag is nodig
‘Werkgevers mogen niet zomaar veronderstellen dat ze de data van individuen voor hun eigen doelen mogen gebruiken, alleen vanwege het feit dat die data door dat individu publiekelijk gedeeld zijn’, aldus het rapport. ‘Om die data ook te gebruiken is nog steeds een juridische grondslag nodig.’
Alleen als het noodzakelijk en relevant is
Volgens het rapport moeten recruiters zich voordat ze de sociale media van een kandidaat bekijken afvragen of die gebruikt worden voor zakelijke of privé doelen. Daarnaast mogen werkgevers alleen data verzamelen die ‘noodzakelijk en relevant’ zijn voor de functie waarvoor een kandidaat solliciteert. Bovendien moeten alle tijdens het wervingsproces verzamelde data meteen worden verwijderd zodra een aanbod niet geaccepteerd is of de kandidaat wordt afgewezen.
Vóórdat sollicitatie begint
Ook moet de kandidaat in kwestie correct worden geïnformeerd over het eventuele gebruik van hun tweets en Facebook-posts. En dan niet tíjdens, maar zelfs vóórdat ze eventueel besluiten te solliciteren. Uitzondering is alleen mogelijk als bijvoorbeeld specifieke risico’s voor specifieke functies in het geding zijn. Alleen dan kan de werkgever een juridische basis onder het zogeheten Article 7(f) hebben om toch op sociale media van kandidaten rond te struinen. Wat dus bijvoorbeeld wel mag: een LinkedIn-profiel checken om te zien of een ex-werknemer zich aan een concurrentiebeding houdt.
Zelfs bij toestemming mag het niet
Zelfs als een sollicitant toestemming geeft hem online te onderzoeken mag een werkgever dat niet zonder meer doen. Merel Eilander, woordvoerder van de Autoriteit Persoongegevens wijst er in het FD op dat een sollicitant moeilijk nee kan zeggen. ‘Er hangt te veel van af. Het is daarom geen vrije toestemming zoals de privacywetgeving eist.’
Lees ook:
- Omarm jij de nieuwe ‘sociale regels’ op LinkedIn?
- Meeste bedrijven gebruiken minstens 3 sociale media voor werving
Meer van zulke verhalen?
Lees elke week de Nieuwsbrief van Werf&. Zo blijf je op de hoogte van alles wat er gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment! Doe het nu, het is gratis en je mist nooit meer iets!