Gem. leestijd 3 min  7073x gelezen

Snelgroeiend Recruitz.io verandert naam in: Wonderkind

Snelgroeiend Recruitz.io verandert naam in: Wonderkind

De Amsterdamse start-up Recruitz.io wijzigt zijn naam in Wonderkind.

De nieuwe naam schept duidelijkheid over welke dienst er wordt geleverd, stelt ceo Lars Wetemans. “Bij Recruitz.io kregen veel mensen toch het idee dat wij een recruitmentbureau zijn. Maar dat zijn we nadrukkelijk niet. We zijn namelijk een techbedrijf dat met artificial intelligence talent vindt voor bedrijven.”

Niet liegen of mooier maken

“Wij geloven dat online gedrag niet liegt of mooier gemaakt kan worden, zoals je wel vaak op cv’s ziet”, zegt Wetemans. “Wij richten onze advertenties daarom op je echte ik. Omdat we zo precies kunnen richten, pakken we ook maatschappelijke thema’s aan. Voor een aantal klanten werven we bijvoorbeeld bewust in regio’s met hoge werkloosheid.”

Storytelling

Het werk houdt het niet op bij vacatures alleen, aldus Wetemans. “Bedrijven moeten met storytelling ook laten zien dat ze leuk zijn om voor te werken. Voor dit soort employer branding wordt de slimme advertentietechnologie van Wonderkind ook steeds vaker gebruikt. De nieuwe naam verwijst naar onze Nederlandse roots en is tegelijkertijd een verbastering van talent in zowel het Nederlands als het Engels.”

‘Ervaren vedettes die samenwerken met opkomende sterren, Daar wordt iedereen beter van’

Op zoek naar de Messi van morgen

In plaats van te zoeken naar bewezen succes is het aantrekken van schaars talent in de krappe arbeidsmarkt steeds belangrijker, zegt de Wonderkind-ceo. Oftewel: niet de Messi van vandaag de dag aantrekken maar de Messi’s van morgen vinden. “Dat talent moet je koesteren en laten groeien door het samen te laten spelen met de pro’s. Dat is ook onze eigen werkwijze bij Wonderkind, ervaren vedettes laten samenwerken met opkomende sterren. Daar wordt iedereen beter van.”

wonderkind kantoor

Gaan waar talent gaat

Vacatures van bedrijven worden nu nog vooral via vacaturesites of LinkedIn gepromoot. De AI van Wonderkind doet het anders: die maakt advertenties op basis van voorkeuren van mensen. Ze worden getoond op relevante plekken waar potentiële werknemers zich in het dagelijks online leven bevinden. ‘Onbereikbaar’ talent komt zo binnen handbereik, stelt het bedrijf. “De meeste mensen zijn namelijk niet actief op zoek naar een nieuwe baan en de mensen die wel op zoek zijn, zijn niet per se de mensen die bij de vacature passen”, aldus Wetemans.

‘De mensen die op zoek zijn naar een baan, zijn niet per se de mensen die bij de vacature passen’

Vijver vijf keer zo groot

Door vacatures te richten op latent werkzoekenden, wordt de vijver waarin je vist minstens vijf keer zo groot, zegt hij. “Want maar 20 procent van de beroepsbevolking is actief op zoek naar ander werk.” Ook analyseert en optimaliseert de Wonderkind-AI de wervingscampagne continu, wat leidt tot meer kwalitatieve resultaten tegen aanzienlijk lagere kosten, zegt hij.

Start-up van het jaar

Wonderkind kreeg onlangs een investering van 2 miljoen euro. Het bedrijf is in 2016 door Sprout verkozen als Start-up van het Jaar, en won dat jaar ook de Recruitment Tech Award in de categorie Best tooling met hun volledig geautomatiseerde vacaturemarketingplatform.

Wonderkind ondersteunt meer dan 10 talen in meer dan 25 landen en werkt voor onder andere Randstad, Booking.com, KFC en Adecco. In 2016 is het bedrijf gestart met 4 medewerkers. Sindsdien groeit het exponentieel: er werken nu 71 fte.

Lees ook:

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners