Welke kandidaten blijven lang in dienst? En hoe komen zij binnen? Door wervingsgegevens te koppelen aan prestatiedata, kan Sandd nu slimmer media inzetten. En dat is pas de eerste stap naar een volledig ‘voorspellend platform’.
Lees de hele case van Sandd (en Endouble) die is ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2018.
Omschrijving van de case
Meten is weten. Postbedrijf Sandd gebruikt data en inzichten om elke dag beter te worden. Geen overbodige luxe met 6.000 (!) nieuwe aannames per jaar. Dankzij de volledig meetbare recruitmentsite kan Sandd niet alleen de juiste kandidaten aantrekken, maar zelfs een stap verder gaan. Door performance-data uit het HR-systeem te koppelen aan het sollicitatieproces ontstaat een zeer accuraat beeld van welke kandidaten uiteindelijk het meest succesvol zullen zijn.
Eerst de basis op orde gebracht
Om hier te komen hebben Sandd en Endouble allereerst de basis – de recruitmentsite – op orde gebracht. Deze is opgebouwd volgens 3 speerpunten:
- Meetbaarheid:
Data vormen de basis voor Sandd’s recruitmentstrategie, en de recruitmentsite is dé plek waar data verzameld en gekoppeld worden. Volledige doormeting van eerste bezoek tot hire geeft een uniek inzicht in de prestatie van het recruitmentplatform. Alle data worden gepresenteerd in overzichtelijke dashboards en rapportages, zodat de juiste conclusies aan de inzichten verbonden kunnen worden.
- Context:
Op de website worden 3 doelgroepen aangesproken. Continu wordt gezocht naar de juiste balans tussen wat Sandd te vertellen heeft en wat welk type kandidaat wil weten.
- Campagnes:
De grote recruitmentbehoefte maakt de inzet van campagnes noodzakelijk. Sandd houdt nauwgezet bij welke campagnes succesvol zijn en waar bijgestuurd moet worden.
Koppeling aan performance-data
2018 staat in het teken van de koppeling aan performance-data. Door analytics op de site en het HR-systeem met elkaar te koppelen worden unieke data vergaard over ‘goede’ kandidaten. Dit geeft onder meer inzicht in:
- arbeidsduur en kwaliteit van medewerkers op detailniveau (leeftijd, geslacht)
- de best presterende targeting-campagnes
- de ‘paden’ die succesvolle kandidaten bewandelen. Via welk kanaal solliciteren zij, welke content bekijken ze?
Dit is waardevolle input om het sollicitatieproces aan de voorkant te beïnvloeden, zodat kandidaten beter voorbereid worden op een mogelijke loopbaan bij Sandd.
Wat was de impact van de case?
De resultaten van Sandd’s meetbare recruitmentsite:
- Het sollicitatiepercentage via mobiel is gestegen van 1,15% naar 6,65%.
- De gerichte vacatures zorgen ervoor dat er nauwelijks meer sollicitaties komen in gebieden waar al voldoende capaciteit beschikbaar is.
- Kandidaten vinden sneller de juiste vacatures. De website, templates en campagnes sluiten aan bij de behoeften van specifieke doelgroepen. Zo leidt de nieuwe (smart) search tot een kortere bezoekduur (-16%) op de site, zonder daling in conversiepercentage.
- Meten van kandidaatgedrag heeft gezorgd voor beter inzicht in welke delen van de site wel en niet gebruikt worden en welke impact deze hebben op sollicitaties.
Betere inkoop van media, op den duur minder verloop
En dankzij de koppeling van analytics met het HR-systeem heeft Sandd nu inzicht in de bronnen en campagnes die leiden tot kandidaten met een langere ‘time on board’. Deze inzichten leiden tot een betere inkoop van media en daarmee tot kostenbesparing. Door deze gekoppelde data slim te gebruiken hoopt Sandd op den duur minder verloop te hebben en zo een lagere wervingsbehoefte en werkdruk binnen de recruitmentafdeling.
De volgende stap is de opzet van predictive analytics: voorspellen welke vacatures het goed doen
Nu Sandd de koppeling met het HR-systeem en analytics gereed heeft wordt al verder gekeken naar nóg slimmere inzet van de verzamelde data. De volgende stap is de opzet van predictive analytics: door te voorspellen welke vacatures het goed doen en welke minder presteren kunnen campagnes automatisch opgestart en afgesloten worden.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Door het HR-systeem te koppelen aan websitedata heeft Sandd een uniek inzicht in de daadwerkelijke quality of hire. Welke kandidaten blijven lang in dienst? Welk gedrag vertoonden deze kandidaten op de site en via welke bron zijn ze binnengekomen? Dit inzicht biedt de mogelijkheid nóg efficiënter met mediabudgetten om te gaan en het recruitmentplatform daar te optimaliseren waar het de meeste impact heeft. Dit alles zal leiden tot minder verloop en zo een lagere wervingsbehoefte.
‘The why behind the hire’
Stephan Wiepjes, Sandd: ‘Met Endouble hebben we de juiste partij om ‘the why behind the hire’ echt op topniveau inzichtelijk te maken en toe te werken naar een voorspellend platform waarbij alle verzamelde data in perfectie worden toegepast.’
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
Sandd:
- Stephan Wiepjes
Endouble:
- Thomas Morel,
- Richard Jonkhof,
- Koen Knol,
- Jessie Liauw A Fong,
- Michele Zamuner,
- Laura Helvoort,
- Lucien Loswijk,
- Meera Arunachalam
Kom naar de uitreiking!
De Werf& Awards van 2018 worden donderdag 17 mei uitgereikt tijdens Werf& Live in de Rijtuigenloods in Amersfoort. Onder meer Hudson’s Bay komt daar vertellen hoe zij hun werving aanpakken. Wie zich voor 16 maart inschrijft, profiteert nog van een korting van maar liefst 70 euro. Wie zich met een team van minstens 3 mensen inschrijft, krijgt tot die tijd bovendien nog eens 25 procent korting op de totaalprijs. Wil je gebruik maken van deze teamkorting, stuur dan even een mailtje.
- Meteen inschrijven kan hier