Slechts een handjevol recruiters in Nederland meet hoeveel het kost om iemand aan te nemen (de cost per hire), of hoe lang dat duurt (de time to hire)
Wel wordt het aantal sollicitaties vaak gestructureerd bijgehouden, net als de kwaliteit van de kandidaten en het aantal keer dat een bepaalde vacature bekeken is. Ook de prestaties nadat kandidaten zijn aangenomen wordt meer in de gaten gehouden dan de cost en time to hire. Dat staat in het rapport Visie op Recruitment Metrics van Monsterboard, waarvoor onderzoeksbureau Team Vier de corporate recruiters van zo’n 100 bedrijven heeft ondervraagd over hun meetmethoden.
Ruim helft meet niets
Uit het onderzoek blijkt dat 36 procent zegt metrics belangrijk te vinden, maar dat desondanks liefst 58 procent toegeeft zijn wervingsinspanningen (nog) helemaal niet te meten. Opmerkelijk: in grote bedrijven (>250 werknemers) vinden meer mensen (33,4%) de metrics onbelangrijk dan in bedrijven van 50 tot 250 werknemers (25%).
De middelen die het meest gemeten worden zijn sociale media (58%), de respons op kranten en tijdschriften (56%) en de vacaturesite (47%). Zo’n 29 procent van de respondenten vindt dat meten het vak leuker heeft gemaakt, 72 procent heeft het recruitmentbeleid aangepast op basis van de metrics, en 52 procent kan zijn investeringen beter verantwoorden, sinds het metrics gebruikt.
Maar 1 euro
Volgens Gian Zandona, managing director van het opdrachtgevende Monsterboard, is het belangrijk om metrics te gebruiken. ‘Je kunt ook bij recruitment een euro maar 1 keer uitgeven en daar wil je natuurlijk zoveel mogelijk kwaliteit voor terug.’ Meten kan daarbij helpen, zegt hij. ‘Om de juiste personen te bereiken is maatwerk steeds belangrijker geworden, en daarvoor geldt: meten is weten.’
Daarvoor zal dan wel eerst de kennis op het gebied van recruitment metrics moeten verbeteren, blijkt uit het onderzoek. Zo is maar net iets meer dan een kwart van de respondenten (27%) positief over de eigen kennis van het meten van recruitmentactiviteiten, en is bij grote bedrijven liefst 1 op de 3 recruiters het ‘helemaal niet’ eens met de stelling dat de kennis op het gebied van het meten van de effectiviteit van recruitmentactiviteiten goed is.
Ook goed nieuws
De kennis op metrics-gebied mag dan nog beperkt zijn, dat wil niet zeggen dat recruiters er niets in zien. De meeste ondervraagden zitten namelijk vol goede voornemens: ze zeggen dat ze in de toekomst juist de cost per hire en de time to hire willen meten. Ook willen nog meer bedrijven peilen wat de kwaliteit van de kandidaten is, aldus het rapport, dat gratis is te downloaden.
Foto via Flickr.com