Recruiters noemen de kandidaatbeleving vaak als belangrijk agendapunt. Toch zegt slechts 1 op de 3 de Candidate Experience ook structureel te meten.
Dat blijkt uit kwalitatief onderzoek van Connexys onder HR-directeuren en -beslissers. De aanbieder van recruitmentsoftware noemt dit ‘opvallend’, temeer omdat 3 op de 4 ondervraagden zeggen te verwachten dat de schaarste aan talent de komende jaren toeneemt, en de Candidate Experience daarin een belangrijke rol speelt.
Employer brand als valkuil
Van de ondervraagde HR-beslissers geeft 63 procent aan de komende jaren flink te investeren in hun employer brand. Hier dient zich meteen een valkuil aan, zegt Connexys-CMO Jan van Goch. ‘Niet het employer brand, maar de kandidaat zou centraal moeten staan bij alle recruitmentactiviteiten. Toch zien we in de praktijk nog vaak dat het eigen proces leidend is. In de oriëntatie- en sollicitatieprocessen wordt de kandidaatbeleving zelden structureel gemeten. Een gemiste kans, want hoe beter de relatie, hoe beter de uiteindelijke match. En deze kennis kun je ook weer inzetten bij toekomstige werving en selectie.’
Veel ruimte voor verbetering
Uit eerder internationaal onderzoek van Talent Board bleek al dat er bij werkgevers veel ruimte is om de Candidate Experience te verbeteren. Zo kan slechts 43 procent van de kandidaten tijdens het online sollicitatieproces de voortgang zien, een relatief simpele tool die kandidaten zeer op prijs stellen.Ook blijkt in deze enquête een groeiend aantal werkgevers geen enkele vorm van contact op te nemen met de kandidaat na een sollicitatie.
Het is echt belangrijk
Dit onderzoek wijst ook duidelijk op het belang van de kandidaatervaring. Hoewel de meerderheid van hun respondenten de baan niet heeft gekregen, zegt toch 70 procent ‘waarschijnlijk’ opnieuw bij deze werkgever te solliciteren, en ook zegt 70 procent (zeer) waarschijnlijk de werkgever bij anderen aan te bevelen in geval van een goede ervaring.