Gem. leestijd 2 min  912x gelezen

Schoonmaakbranche start langverwachte arbeidsmarktcampagne

Schoonmaakbranche start langverwachte arbeidsmarktcampagne

Ook aan schoonmakers is tegenwoordig een groot gebrek. Reden waarom branchevereniging OSB een langverwachte campagne is gestart.

De arbeidsmarktcampagne ‘Je komt er in de Schoonmaak‘ is gericht op de werving van ‘praktisch opgeleide’ jongeren. Echte schoonmakers en glazenwassers staan centraal in de campagne, die al een tijdje geleden was aangekondigd, maar nu dan echt van start is gegaan.

‘Er zijn nu volop mogelijkheden voor nieuwe mensen om het schoonmaakvak in te stromen’

Naast de speciale campagnewebsite met de portretten van de schoonmakers en glazenwassers, kunnen OSB-leden ook gebruik maken van een campagne-toolkit. Hierin zitten communicatiemiddelen waarmee de leden een eigen campagne kunnen uitvoeren. Dit pakket bestaat uit posters, kant-en-klare social media posts en een handleiding met uitleg over het maken van een eigen campagne.

Positief en eerlijk beeld

Het doel van de campagne is een positief en eerlijk beeld te geven over het werk in de schoonmaak- en glazenwassersbranche. In de campagne staan uitdagende en verrassende locaties centraal waar schoonmakers en glazenwassers hun werk doen. Daarnaast worden de aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden, zoals het salaris en flexibele werplekken- en tijden, toegelicht.

‘Grijp je kans!’

“Een baan in de schoonmaak is uitermate geschikt voor praktisch opgeleide jongeren”, verklaart OSB-voorzitter Piet Adema de achtergrond van de campagne. “De betaling is relatief goed, beter dan in de horeca, thuiszorg of catering. Daarnaast is het werk bevredigend, je ziet direct resultaat en je hebt relatieve vrijheid om het werk zelf te organiseren. Bovendien werk je vaak tussen de mensen. Er zijn nu volop mogelijkheden voor nieuwe mensen om het vak in te stromen. Ik zou zeggen: grijp je kans.”

3 op de 10 in de problemen

Volgens het UWV ervaart maar liefst 3 op de 10 bedrijven in de schoonmaak belemmeringen vanwege een tekort aan personeel. De grootste wervingsproblemen hebben te maken met meer gespecialiseerde werkzaamheden. Zo zijn vacatures voor glazenwassers moeilijk te vervullen, maar ook vacatures voor industrieel reiniger of gevelreiniger. Schoonmakers voor kantoren zijn ook lastig te vinden. Maar dit gaat vaak om contracten met minder uren. Daarom is de impact hier meestal minder groot.

je komt er in de schoonmaak

Lees ook:

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners