Kandidaten willen héél graag een salarisindicatie voordat ze ergens gaan solliciteren. Toch is maar een fractie van de vacatures hier duidelijk over. Waarom toch, vraagt Ellen van Dieren zich af.
Het is al jaren een doorn in het oog van veel sollicitanten: gebrek aan informatie over het geboden salaris. Sterker nog: 1 op de 5 zegt zelfs een vacaturetekst meteen terzijde te leggen als zulke informatie volledig ontbreekt. Dat zullen zij dan vaak moeten doen, want in bijna 2 op de 3 vacatures staat geen enkele indicatie van het salaris, bleek vorig jaar uit onderzoek. Ander onderzoek kwam zelfs tot maar 12,3 procent van de vacatures met een specifiek loon of salarisschaal erin aangegeven.
Nog steeds een taboe
Salaris is duidelijk nog steeds een taboe in Nederland. En van beide kanten! Werkgevers hebben enerzijds steeds meer moeite om talent te vinden en te verleiden. Maar anderzijds durven ze blijkbaar ook niet open, eerlijk, duidelijk en transparant te zijn. Hoewel het in veel andere landen heel gebruikelijk is, staat een salaris(indicatie) hier lang niet in elke vacature. Terwijl de gemiddelde werknemer ineens wel weer het lef heeft om persoonlijk om salarisverhoging te vragen, blijkt uit recent onderzoek.
In Nederland durven werkgevers blijkbaar niet open, eerlijk, transparant en duidelijk te zijn
Doorbreken valt niet mee
Het tv-programma Wat verdien je probeert het taboe op salarissen te doorbreken. Maar dat valt nog niet mee, zo blijkt: het programma had veel moeite om mensen te vinden die willen meewerken en openheid durven te geven over wat ze verdienen.
Een schamele 175.000 per jaar
Of het format succesvol en vermakelijk is vraag ik me persoonlijk af, maar ik word wel blij van het initiatief om het salaris bespreekbaar te maken. Klap op de vuurpijl was deze week dat Astrid Joosten haar eigen salaris bekend maakte; een schamele 175.000 per jaar. En gelukkig ging ook Twitter los over de freelance journaliste die bij Tubantia slechts 13 cent per woord krijgt (of liever gezegd: kreeg, want ze is er inmiddels gestopt).
Maar nu: salaris in de vacature?
Als het taboe op salaris eenmaal een beetje geslecht is, zullen we het dan ook vaker in vacatureteksten terugzien? Persoonlijk blijf ik mij erover verbazen dat werkgevers nog zo weinig transparant zijn over hun aanbod (waarvan het salaris een niet onbelangrijk onderdeel is). Tijdens mijn recruitmenttrainingen kom ik op veel plaatsen. Dan merk ik vaak dat het salaris in een vacaturetekst een discussiepunt is.
Geld; het is niet leidend, maar ook weer niet onbelangrijk
Natuurlijk geef ik dan het advies om een salaris(range) in de tekst op te nemen. Salaris is voor steeds meer mensen niet meer leidend. Ze geven de voorkeur aan werkplezier, zingeving en toekomstperspectief. Maar geld, het is ook weer niet onbelangrijk. Niet voor niets staat ‘salaris’ al jarenlang op 1 als belangrijkste pullfactor, nog voor ‘werksfeer’, ‘een vast contract’ en ‘inhoud van het werk’ (bron: AGO).
Het onderwerp lééft!
Dat dit onderwerp leeft en we allemaal een mening erover hebben, bewijst een korte video die ik op LinkedIn zette, en die daarna viral ging. Meer dan 100.000 views, meer dan 180 reacties. Het was mijn doel het onderwerp bespreekbaar te maken. Nou, dat lijkt in elk geval wel gelukt. Nu alleen nog hopen dat we het salaris komende tijd ook in véél meer vacatureteksten gaan terugzien.
Over de auteur
Ellen van Dieren is trainer en eigenaar van het bedrijf: De Recruitment Trainer. Naast een breed trainingsaanbod deelt zij ook graag haar kennis over recruitment en de arbeidsmarkt in haar vlogs en blogs.
Lees ook
- Zo acteer je niet langer als de Trump van de arbeidsmarkt
- Waarom ook recruiters de term ‘sales cadence’ zouden moeten kennen
- 5 dingen die recruiters kunnen leren van gijzelingsonderhandelaars
Zelf ook bloggen?
Werf& is altijd op zoek naar mensen die een mooi verhaal over recruitment te vertellen hebben. Een nieuwe trend delen, of gewoon je onvrede of verwondering over een ontwikkeling kwijt? Laat het gerust weten!