Gem. leestijd 4 min  2045x gelezen

Read The F**king Manual, oftewel: hoe je bij een nieuwe baan ontkomt aan gênante situaties

Read The F**king Manual, oftewel: hoe je bij een nieuwe baan ontkomt aan gênante situaties

Succesvol onboarden loont. Daar kun je een wereld mee winnen, weet Martijn Smit. Maar waarom is dat inwerkmateriaal dan nu nog vaak zo sáái, vraagt hij zich af. Dat kan beter!

Van de week zat ik met mijn BFF te praten over samenwonen. De eerste periode, als je net gaat samenwonen, is de meest gênante periode in je relatie. Als je net gaat daten probeer je niet op de eerste date op de pot van je date te gaan kleien alsof je Patrick Swayze in Ghost bent. Je verbergt je onhebbelijkheden.

Als je gaat samenwonen is dat over. Dan kun je niks meer verbergen. Men komt dan vaak achter dingen die je niet wist over je partner. Je denkt zelf ook: wanneer is het oké om te vertellen dat ik een Superman of Minion-onesie draag in mijn vrije tijd? Zo moest ik denken: onboarden is ook net als samenwonen. Het is ook de tijd dat je niets meer kunt verbergen. Daarom deze week: aandacht voor werknemers onboarden en preboarden.

Jouw bedorven pak yoghurt in de bedrijfskoelkast

Gedurende de sollicitatie was iedereen op zijn best. Maar als nieuwe werknemer ga je niet alleen samenwerken, je gaat ook letterlijk samenwonen. Let’s be honest: je gaat iemand aannemen die jouw poepstrepen in de pot gaat zien. Jouw bedorven pak yoghurt in de bedrijfskoelkast gaat vinden of met wie je samen in de lift staat als je per ongeluk een windje laat. Als je samenwoont en het gebeurt in bed, kun je nog even wapperen met het dekbed; in een lift kan iemand nergens heen.

In een relatie is er geen app waar je kunt zeggen: dit zijn de onhebbelijkheden van Martijn

Je moet bij een nieuwe baan iemands onhebbelijkheden aanhoren, maar ook meemaken. Ze maken je nog net niet mee in je boxer, bierbuik en badjas op de bank. Het blijft wel zo dat je voor 40 uur in de week een relatie aangaat. Het is wel een andere relatie dan die tussen twee nieuwbakken samenwoners. In zo’n relatie is er geen app waar je kunt zeggen: dit zijn de onhebbelijkheden van Martijn, dit zijn z’n leuke dingen en dit is de verdere gebruiksaanwijzing. Voor werknemers is die er inmiddels – gelukkig – wel.

Eerst de overhoring, dan pas spelen

Toen ik kind was en ik kocht iets elektronisch moest ik van mijn vader altijd eerst de gebruiksaanwijzing voordat ik er mee mocht spelen. Mijn vader noemde dit RTFM, oftewel: Read The Fucking Manual. Hij ging mij ook dan echt overhoren. Voor de gebruiksaanwijzingen van een organisatie gebruikt men personeelshandboeken. Het verbaast mij hoe weinig nieuwe werknemers die personeelshandboeken lezen. Terwijl ik vaak denk : RTFM. READ THE F*CKING MANUAL. Dan had je het geweten.

als iemand nog verliefd is en staat te trappelen om bij jou te starten, juist dan moet je hen inpakken

Maar het probleem is natuurlijk vaak dat een personeelshandboek echt dodelijk saai is. Ze zijn weinig interactief en geven vaak niet echt een beeld van een organisatie. Terwijl als iemand staat te trappelen om bij jou te starten en nog verliefd is om te gaan “samenwonen”, juist dan moet je hen inpakken.

Binnen twee weken spoorloos

Bij de Persgroep kreeg ik mijn personeelshandboek mee op een USB die in een pen verstopt zat. De pen waarmee ik ook mijn contract moest tekenen. Heel hip en anders, maar er was niet over nagedacht. Vooral omdat ik twee pubers in huis heb. USB-sticks zijn (net als iPhone opladers) in mijn huis namelijk net als IT-developers in de arbeidsmarkt: niet te vinden. Binnen twee weken spoorloos.

ik denk dat alleen meneer De Baan, de techniekleraar van mijn zoon, mijn arbeidsvoorwaarden kende

Ik kwam er later achter dat mijn zoon de USB gebruikt had om een werkstuk in te leveren en inmiddels denk ik dat alleen meneer De Baan, de techniekleraar van mijn zoon, weet wat mijn arbeidsvoorwaarden waren bij de Persgroep en wat de #metoo-regelingen zijn bij mijn Belgische vrienden van bladen, banen en de Q-Music-beats.

Weg laffe croissantjes

Momenteel werk ik naadloos samen met mijn broeders van Appical. Ik zal eerlijk bekennen: weg grote multomap, USB-personeelspen of laffe croissantjes op de eerste van de maand met je verse medewerkers. Ik plug graag dingen waarin ik geloof en Appical is dat zeker. Onboarding, daar kun je mee winnen. Als organisatie gaat het erom de Hearts and Minds te winnen van jouw nieuwe medewerkers.

Als organisatie gaat het erom de Hearts and Minds te winnen van jouw nieuwe medewerkers

Appical stelt je in staat je medewerkers bij de hand te nemen alvorens zij in dienst zijn. Door de speelse wijze waarop ze dat doen kun je alle informatie delen die relevant is voor een nieuwe medewerker, van mores tot cultuur, van teamleden tot waar het koffiezetapparaat staat.

Succesvol onboarden loont!

Met Appical ben je in staat om medewerkers leuk welkom te heten, inzicht in de organisatie te geven en hen al met al een veel betere start te geven in je club. Toepassing zou voor zoveel organisaties baat hebben. Informeer ze, incorporeer ze en investeer in ze. Uit alle onderzoeken is gebleken dat een succesvolle onboarding zorgt dat jouw medewerkers eerder renderen voor de organisatie. Waarom zou je dat niet beter inzetten?

martijn smitMartijn Smit werkt bij Adver-Online als HR & Recruitmentstrateeg.

Lees ook van Martijn:

Alle artikelen van Martijn

 

HR & Recruitmentstrateegbij Adver-Online

Martijn Smit

Martijn Smit werkt bij Adver-Online als HR & Recruitmentstrateeg.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners