Welke banen hebben we in de toekomst nog nodig? En wat betekent robotisering voor de arbeidsmarkt? Talloze instituten werpen tegen het eind van het jaar een blik in de glazen bol. Conclusie: de recruiter hoeft zich in elk geval geen zorgen te maken…
Ja, het zijn vooral technologie- en digitale banen die de klok slaan als je de lijstjes toekomstperspectieven op een rij zet. Zo komt het World Economic Forum in zijn jaarlijkse Future of Jobs Report tot een groeiende vraag naar onder meer data scientists, AI- en machine learning-specialisten, big-data en process automation experts, robotics engineers, blockchain developers, en human-machine interaction designers.
het zijn vooral technologische en digitale banen die de klok slaan in de lijstjes toekomstperspectieven
En LinkedIn noemt in zijn 2018 U.S. Emerging Jobs Report onder meer de software engineer (op #1) en de data scientist als zeer gewilde werknemers. En ook Cognizant komt in zijn Jobs of the Future Index vooral tot technische IT-functies als voorspelde groeimarkt.
De ‘vierde industriële revolutie’
Niet zo verrassend, die aandacht voor alles wat digitaal is, gezien de ‘vierde industriële revolutie’, die volgens het World Economic Forum momenteel plaatsvindt. Daarbij zouden bij grote bedrijven in de wereld 75 miljoen banen op het spel staan, terwijl tegelijkertijd 133 miljoen nieuwe banen verwacht worden. Het aantal ‘nieuwe banen’ onder de beroepsbevolking neemt daarmee toe van 16 procent nu tot 27 procent in 2022, zo verwacht het WEF.
Recruiters in de top-5 meest gewilde beroepen
Maar tijdens de technologische revolutie neemt volgens hen ook de vraag toe naar banen met meer typisch ‘menselijke’ vaardigheden zoals creativiteit, kritisch denkvermogen, onderhandelingsvaardigheid en sociale invloed. Denk: servicemedewerkers, productmanagers, financiële adviseurs. En ook: recruiters, aldus LinkedIn. Het netwerk zet deze functiegroep op #5 in de ranglijst van meest gewilde beroepen voor 2019. Volgens het World Economic Forum is de recruiter zelfs het op 1 na snelst groeiende beroep in de categorie ‘professional services‘.
Robotisering gaat nog langzaam
Het World Economic Forum ziet overigens de machine de mens maar langzaam vervangen. Veel technologieën brengen juist nieuwe banen met zich mee, stellen ze. Zo sloten de afgelopen 10 jaar veel fysieke winkels, maar groeide de werkgelegenheid bij e-commercepartijen harder dan de krimp die in de winkelstraat te zien was.
‘automatisering creëert meer en beter betaalde banen dan dat zij vernietigt, zo toont de historie aan‘
Dat sluit ook aan bij de geschiedenis, schrijft Raghav Singh, director of analytics bij Korn Ferry Futurestep, op ere.net. ‘De historie bewijst dat automatisering meer en beter betalende banen creëert dan dat zij vernietigt. Bedrijven ontwikkelen hierdoor nieuwe en betere producten en services, in plaats van alleen bestaande producten en diensten te maken, maar dan tegen lagere kosten.’
Groeiende behoefte aan recruiting skills
Deze conclusie sluit ook aan bij die van het boek dat Ben Rogmans eerder dit jaar schreef. Ook daaruit bleek dat robotisering meer banen maakt dan vernietigt. En dat geldt dus ook specifiek voor de recruiter. Ook in deze tak van sport is weliswaar veel automatisering te zien, maar andere factoren zorgen ervoor dat de behoefte aan recruiting skills ook de komende jaren groot is, aldus het World Economic Forum.
‘Afnemend aanbod en een grote behoefte aan aanpassingsvermogen nopen de recruiter tot innovatie’
Zo speelt de demografie de recruiter in de kaart, en ook de technologische revolutie. De ‘war for talent‘ uit het verleden is nog maar ‘tam’ in vergelijking met wat er allemaal nog staat aan te komen, verwacht Singh. ‘Afnemend arbeidsaanbod en een grote behoefte om mensen te vinden die zich kunnen aanpassen aan nieuwe technologieën nopen de recruiters om meer nieuwe manieren dan ooit te vinden om talent te vinden, en om beter te leren onderhandelen dan ze ooit eerder gedaan hebben.’
‘Recruiters hoeft niet te vrezen overbodig te worden’
Ook LinkedIn ziet in de nabije toekomst een groeiende behoefte aan betere vacatureteksten, betere employer branding en een sterkere candidate experience. Allemaal wensen waar volgens hen juist recruiters een rol in moeten spelen. Alleen al in Amerika telt het netwerk momenteel al meer dan 8.000 vacante recruitmentfuncties. Met andere woorden, zo concludeert Singh: ‘Zolang ze zich weten aan te passen, hoeven recruiters zich geen enkele zorgen te maken om overbodig te worden.’
Toetje: de Cognizant-Index
Ook Cognizant deed trouwens recent een duit in het zakje met een Jobs of the Future-index. Daarom als toetje: hun overzicht van meest gewilde banen van de toekomst: