Technologie wordt steeds belangrijker om vacatures en kandidaten aan elkaar te matchen. Onder meer semantische zoektechnieken maken de effectiviteit van matchtechnologie steeds groter.
Een cv uploaden in de databank van een vacaturesite wordt door baanzoekers nu al als nummer 6 gezien in een ranglijst van effectieve kanalen om een baan te vinden, blijkt uit de nieuwste cijfers van de website www.hoevindikeenbaan.com, waarvoor de data zijn gebruikt van arbeidsmarktonderzoeker Intelligence Group. Het belang van de matchende recruiter die alle CV’s en brieven doorneemt, en kijkt wie het beste past bij de functie, wordt hierdoor kleiner.
De top-5 van meest effectieve kanalen om een baan te vinden
- Bekenden/netwerk 22%
- Vacaturesite 12%
- Uitzendbureau 12%
- Open sollicitatie 9%
- Werving- en selectiebureau 6%
De krant is nog steeds effectief, sociale media nog niet. Of toch wel?
Maar robotisering mag dan aan belang winnen, dat wil niet zeggen dat oude technieken verdwijnen. Laagopgeleide 50-plussers vinden bijvoorbeeld nog vaak een nieuwe baan via lokale huis-aan-huisbladen of weekkranten (22%), zo blijkt uit de cijfers. Opvallend is dat sociale media in de top-5 ontbreken. Die staan pas op plaats 8, met 4% van de stemmen. ‘Sociale media zijn steeds meer verweven met andere oriëntatiekanalen, zoals netwerken en vacaturesites’, verklaart Ronald Hoek, arbeidsmarktanalist bij Intelligence Group, die opvallend lage score. ‘LinkedIn is bijvoorbeeld in de ogen van werkzoekenden steeds meer een vacaturesite. De scheiding tussen kanalen wordt steeds kleiner, zodat er geen sprake meer kan zijn van een one single source approach.’
Foto via Flickr.com