‘Ego’s en ongefundeerde meningen moeten van tafel’, zegt Rob van Arnhem, manager digital strategy bij Timing. ‘Het gaat niet om wat hier iemand denkt, maar om wat de gebruiker doet.’ En dus zet het bureau tegenwoordig vol in op: data, data en nog eens data.
Tijdens Werf& Live op 17 mei zal Van Arnhem diepgaand ingaan op de digitale reis die het uitzendbureau momenteel onderneemt. Tal van experimenten worden daarbij uitgevoerd, van een intelligente chatbot tot een matchingtool met machine learning als basis, Do geheten (op zijn Nederlands), die niet alleen naar hard skills kijkt, maar ook naar de persoonlijkheid van de kandidaat. Maar wat levert dat nou precies op? Een voorproefje…
> Wat is je hoofdboodschap tijdens je sessie?
‘Build, Measure and Learn. Als er iets is dat Timing in de versnelling heeft gebracht, zijn het de vele (datagedreven) experimenten. Niets geeft zoveel inzicht als user-testen en de data die daaruit komen. Ego’s en ongefundeerde meningen moeten van tafel. Het gaat er niet om wat de directie, specialist of product owner denkt; het gaat erom wat de gebruiker doet of juist niet doet.’
> Leveren al die data bij jullie al meer voorspellende waarde?
‘Ja. Do zorgt er bijvoorbeeld al voor dat intercedenten sneller een betere match kunnen maken. Dankzij de toegankelijkheid en het gebruikersgemak wordt de matchingsapplicatie niet alleen positief ontvangen door de gebruikers, het biedt intercedenten ook een andere kijk op “geschikte” kandidaten. Daardoor kunnen ze ondanks de krappe arbeidsmarkt over meer potentieel goede kandidaten beschikken.’
‘Onze matchingsapplicatie biedt intercedenten ook een andere kijk op “geschikte” kandidaten’
‘Op basis van de Lean startup–methode (met onder meer een minimum viable product en gebruikerstests) is Do de afgelopen periode ontwikkeld tot een volwaardige matchingstool. We hebben een aantal benchmarks uitgevoerd om de kwaliteit en meerwaarde op verschillende niveaus te toetsen. Hier houden we bijvoorbeeld rekening met de gemiddelde uitzendduur, de tevredenheid en de mate waarin mensen meer of minder ongewenst uitstromen. Tijdens de presentatie zal ik hier meer cijfers bij geven.’
> Waar gaat het heen met de automatisering?
‘Ons doel is uitvoerend werk en alles eromheen makkelijker, sneller en slimmer te maken. Elementaire onderdelen uit het uitzendproces zoals werving, searching, matching, verloning en facturatie automatiseren we steeds verder. Dit maakt het sneller, makkelijker en slimmer. Recruiters hebben daardoor meer tijd voor het persoonlijke contact met flexkrachten en opdrachtgevers. Hierdoor ontstaat een slimme mix van digitale en persoonlijke dienstverlening. Dankzij de data zal de recruiter steeds beter kunnen zien: waar zijn de excessen? Wat of wie heeft meer aandacht nodig?’
Dankzij de data ziet de recruiter steeds beter: waar zijn de excessen? Wat heeft meer aandacht nodig?
‘Een flexkracht wil snel aan het werk, lang(er) aan het werk en liefst bij een leuk bedrijf. Dankzij data en automatisering kunnen wij deze wensen beter invullen. Wat resulteert in een gelukkiger flexkracht én opdrachtgever.’
> Do werkt met een zelflerend algoritme. Hoe loopt dat?
‘Op basis van een kwaliteitsmeting onder zowel de klant als kandidaat, leert het systeem van elke plaatsing. Zo wordt het algoritme na iedere plaatsing slimmer en daardoor steeds beter in staat om goede matches te maken. Voor zover meetbaar (4 weken na operationalisatie) zijn flexkrachten die door Do aan een functie zijn gematcht gemiddeld iets meer tevreden dan de anderen. Onder klanten is de tevredenheid nagenoeg identiek.’
Luister naar Rob, op 17 mei
Rob van Arnhem verzorgt op 17 mei op Werf& Live een impactsessie onder de titel Hoe Timing de werving transformeert van offline naar online data driven. Benieuwd naar het hele verhaal? Of wil je Rob het hemd van het lijf vragen? Aanmelden kan hier. Dan vieren we meteen het 10-jarig bestaan van Werf&!