Gem. leestijd 3 min  1797x gelezen

Hoe Rituals in 5 jaar ruim 1.000 nieuwe banen wist te creëren

Hoe Rituals in 5 jaar ruim 1.000 nieuwe banen wist te creëren

Cosmeticamerk Rituals is de grootste banenschepper van de 250 snelstgroeiende bedrijven. Hoe kwam het zover?

Rituals, opgericht in 2000 door Raymond Cloosterman, staat bovenaan de lijst van 250 best groeiende Nederlandse bedrijven, die gisteren is gepresenteerd in Den Haag. Het cosmeticamerk creëerde 1.097 nieuwe banen tussen 2012 en 2016. Dat is volgens de berekeningen ruim 10 procent van alle nieuwe banen die de 250 bedrijven in die periode realiseerden. En dat is nogal wat, want op de lijst staan ook bekende groeiers als Action, YoungCapital, Booking.com, Adyen en Coolblue.

Jaarlijkse groei minstens 20 procent

De Top 250 Groeibedrijven 2017 verschijnt dit jaar voor het eerst. Het is een overzicht van bedrijven die in 2012 minimaal 10 werknemers en/of 5 miljoen euro omzet behaalden en sindsdien jaarlijks een groei van minimaal 20 procent in omzet en/of werknemers realiseerden.

rituals cloosterman

Elke week 2 tot 3 winkels in de wereld erbij

Volgens ceo Raymond Cloosterman is de groei er ook nog lang niet uit. ‘Het is nooit een doel op zich geweest om hard te groeien’, zei hij over de uitreiking. ‘Maar het is wel een prachtige beloning voor het merk en de gepassioneerde mensen die elke dag voor en achter de schermen ervoor knokken. Op dit moment openen we 2 tot 3 winkels per week ergens in de wereld. Afgelopen jaar hebben we 2400 leuke mensen aangenomen en getraind.’

Internationalisering als boost

Rituals is in 16 jaar tijd gegroeid naar meer dan 500 winkels en 1.500 verkooppunten wereldwijd. Deze internationalisering is een boost geweest voor de creatie van nieuwe fulltime banen, aldus het onderzoek. Op dit moment staan er bijvoorbeeld meer dan 50 vacatures open in Nederland, waarvan een kwart op het hoofdkantoor in Amsterdam.

rituals banner vacatures

Alle sollicitanten een cadeautje

Of de groei eraan te danken is, is niet met zekerheid te zeggen. Maar Rituals staat in elk geval wel bekend om het belang dat ze hechten aan een goede kandidaatervaring. Zo krijgen alle sollicitanten een kaartje met een persoonlijk bericht en bovendien een cadeautje opgestuurd. Zo komen mensen in aanraking met de producten en bovendien blijkt een neveneffect te zijn dat sollicitanten deze persoonlijke berichten van Rituals op social media zetten.

Selectie gebeurt bijna instinctief

Waar sollicitanten uiteindelijk op worden geselecteerd, is bijna instinctief te noemen, legde HR-directeur Irene Vernie eens uit: ‘We kijken vooral naar het energieniveau van de sollicitant en zoeken meestal energieke figuren, maar soms ook juist bewust iemand met een wat lagere hartslag.’ De juiste energie handhaven ziet Rituals immers als een belangrijke kernwaarde. Zo wordt afhankelijk van het team waar de sollicitant terechtkomt, gekeken welk energielevel in dit team past.

rituals winkel groeibedrijf werf& liveSave the date: Werf& Live op 11 mei

Benieuwd hoe Rituals die groei precies mogelijk maakt, en hoe het verder al zijn vacatures weet te vervullen? Op 11 mei vindt de tweede editie plaats van Werf& Live, het live evenement van deze site. Rituals zal daar een van de break-outs verzorgen. Inschrijven kan vanaf begin februari. Dan start ook de nieuwe inzendtermijn voor de Werf& Awards.

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners