Recruiters moeten eens wat vaker bij hun eigen bedrijf solliciteren. Zo krijgen ze meer inzicht in waar ze hun talent journey kunnen verbeteren, stelt Ricardo Risamasu.
Risamasu is donderdag 16 juni een van de sprekers tijdens Werf& Live, het jaarcongres over recruitment en arbeidsmarktcommunicatie van Werf&.
>> Meteen inschrijven
De oprichter en partner van Talmark zal het publiek op 16 juni meenemen op een reis langs de ‘talent journey’, en alles wat daarbij komt kijken. Reden genoeg voor een interview vooraf.
Wat moet ik me voorstellen bij zo’n ‘talent journey’?
‘De term ‘talent journey’ is niets anders de ‘customer journey’, maar dan voor talent. Als de klant koning is in commercie, dan is in dit geval talent de koning. Marketeers zijn zelf natuurlijk koningen in het bedenken van dergelijke fancy benamingen, zoals ‘klantreis’ en ‘klantervaringen’. Uiteindelijk draait het gewoon om het inzichtelijk maken van alle interacties met de klant (lees: kandidaat) en het daaraan verbinden van acties.’
Waar begint die reis voor jou, en wanneer houdt hij op?
‘Die reis begint bij het allereerste moment dat het talent met jouw organisatie in contact komt in of op welk medium dan ook en die reis loopt bijna oneindig door. Ook de ex-medewerker kan namelijk een ambassadeur voor je organisatie zijn.’
‘De talent journey loopt bijna oneindig door’
Als er 1 best practice uit de e-commerce is die elke recruiter in zijn oren zou moeten knopen, welke zou dat volgens jou moeten zijn?
‘Een goed e-commerce bedrijf neemt alle vragen, twijfels en drempels weg om de transactie (de koop) soepel af te ronden. Alle innovaties zijn erop gericht om het voor de klant makkelijker te maken. Dat zouden recruiters ook moeten willen.’
Ga solliciteren
Waar zou iedere recruiter morgen mee moeten beginnen?
‘Ga solliciteren. En wel bij je eigen organisatie. Probeer dan eens een vacature te vinden zoals je dat echt zou doen. Bijvoorbeeld via je netwerk, via google op een jobboard of gewoon rechtstreeks op de site. En maak dan het hele proces eens af. Tot en met de uitnodiging of afwijzing. En natuurlijk doe je dat allemaal op je smartphone. Vergeet dan niet om voldoende papier bij de hand te hebben om al je opmerkingen en verbeteringen te kunnen opschrijven.’
‘Solliciteer eens bij je eigen bedrijf. En probeer dan een vacature te vinden zoals je dat echt zou doen’
Waar zie je het vandaag de dag nog vooral misgaan?
‘Tja, waar moet je beginnen? Laat ik er één element uitlichten. Het internet en bijna alle communicatie heeft zich verplaatst naar je persoonlijke device, de iPhone of Samsung. Inmiddels spenderen we meer tijd op die kleine schermen dan op de oude desk- of laptops. Bekijk je recruitmentmarketing-aanpak eens vanuit dat perspectief.’
Leren van sales
We schreven op Werf& al over 3 dingen die recruiters kunnen leren van e-commerce. Hoe passen de 7 stappen van jouw talent journey hierbij?
‘Het stappenplan is een manier om gestructureerd en methodisch te werk te gaan. Het geeft inzicht en je bent bewust bezig relaties op te bouwen met de juiste mensen. Eigenlijk is het vooral belangrijk om een methode te kiezen en die dan ook echt uit te voeren.
De 7 steps talent journey maakt een simpele koppeling met het marketing & sales-traject van je organisatie. Marketing en sales hebben zich als vakgebied de afgelopen decennia flink ontwikkeld. In ons vak van ‘talent acquisition’ of recruitment kunnen we eenvoudig daarvan leren en profiteren. Dan hoeven we het wiel niet opnieuw uit te vinden bij het vinden, verleiden, betrekken en boeien van talent.’
Persona’s
Hoe belangrijk is het denken in persona’s volgens jou? Wat maakt het dat dit betere kandidaten oplevert?
‘Denken in persona’s is een manier om je te verplaatsen in je doelgroepen. Het is dan eenvoudiger om de informatievoorziening en processen af te stemmen op die gekozen persona. Zij bepalen immers of ze met jou in zee gaan; niet andersom.
De rollen zijn omgedraaid, ook op de arbeidsmarkt. Een andere opdrachtgever of werkgever is slechts een muisklik verder beschikbaar. Hoe beter de keuze voor jouw organisatie kan worden gemaakt, hoe beter de kwaliteit van de reacties zal zijn.’
‘Een andere werkgever is slechts één muisklik verder beschikbaar’
Je pleit voor sterke employer brands. Maar hoe reëel is dat voor een MKB-bedrijf met zeg 100 man personeel en 5 vacatures per jaar? Wat kunnen die leren van e-commerce?
‘Ook kleine bedrijven zijn een merk, binnen hun eigen regio, vakgebied en markt. Voor alle leveranciers, partners, klanten, medewerkers en directe omgeving is het een bekend merk. Dat is niet afhankelijk van de omvang. Je bent pas een stérk merk als mensen ook geloven wat je belooft.
Het gaat dus niet om mooie praatjes, maar om de ervaring met de daadwerkelijke dienstverlening, het gaat om vertrouwen. Een uitstekend product of service leveren is de belangrijkste marketing. Veel bedrijven vergeten dat vaak uit te dragen. Ze zijn meer bijzonder dan ze zich realiseren. Bewust aan je merk bouwen loont. Sterke merken presteren beter en zijn aantrekkelijke werkgevers.
‘Veel bedrijven vergeten uit te dragen hoe bijzonder ze zijn’
E-commerce bedrijven hebben vertrouwen moeten winnen zonder een fysieke winkel, zonder persoonlijk advies. Hoe ze dat gedaan hebben? Door een merk te ontwikkelen en excellente klantervaring te bieden.’
Uitdagen
Je pleit er ook voor talent ‘uit te dagen’. Wat moet ik me daarbij voorstellen? Hoe ver kun je daarin gaan?
‘In een sollicitatiegesprek zijn we dat allang gewend. Soms stellen we gekste vragen om een sollicitant uit te dagen om meer van zichzelf te laten zien. Of er worden situaties nagebootst, rollenspellen gedaan, games ontwikkeld en cases of testopdrachten voorgelegd. Veel professionals vinden het ook aantrekkelijk om uitgedaagd te worden. Laten we die ervaring uit de recruitmentpraktijk ook wat meer naar de online talent journey brengen. Er is al best wat beschikbaar in de markt, zoals de Harver-talentpitch.’
Kom naar Werf& Live!
Ricardo Risamasu is een van de sprekers op 16 juni tijdens Werf& Live. Op dit jaarcongres is een programma samengesteld boordevol interessante recruitmentverhalen. Naast Glassdoor (voor het eerst in Nederland!), doen onder meer Sonos, Dura Vermeer en Lidl een boekje open over hun ervaringen en worden de allereerste Werf& Awards uit de geschiedenis uitgereikt.
> Mis niets en schrijf je nu in!