Als je meer referrals wilt, is een financiële bonus zeker het overwegen waard, blijkt uit recent onderzoek. Maar meer dan 5.000 euro uitloven? Dat heeft geen enkel effect, en kun je dus maar beter laten.
Bij Amazon komt inmiddels zo’n 11% van alle kandidaten op een sollicitatiegesprek binnen via een referral. Bij Salesforce zijn het er 38%, en is uiteindelijk 55% van alle nieuwe hires afkomstig uit een aanbeveling van een collega. Zomaar enkele data van referralprograms.org, een site die probeert inzicht te geven in referralprogramma’s van bekende Amerikaanse bedrijven.
Referral werkt
Waarom ze dat doen? Omdat referral werkt. Goede mensen kennen goede mensen. Uit onderzoek dat Drafted (het bedrijf achter die site) recent heeft gedaan blijkt dat die bedrijven gemiddeld 29% van al hun aannames binnenhalen via een referral door een collega, met de helft van alle bedrijven tussen de 20 en 40%. Zulke referrals zijn niet alleen gemiddeld veel goedkoper te werven, maar leveren ook kwalitatief betere kandidaten, aldus de onderzoekers.
Gemiddeld halen Amerikaanse bedrijven 29% van hun hires binnen via referral
7% biedt een reisje of een andere ervaring
Uit de enquête onder bijna 150 (vooral IT-)werkgevers blijkt trouwens ook dat ruim 4 op de 5 van hen (82%) een referral ook financieel beloont. Voor veruit de meeste van die bedrijven loopt zo’n referralbonus op tot hooguit 5.000 dollar, maar er zijn ook uitschieters van boven de 16.000 dollar voor één referral, met name voor schaarse technische of salesfuncties. Zo’n 7% zegt daarentegen referralbonussen niet uit de betalen in cash, maar bijvoorbeeld liever een reisje of een andere ervaring weg te geven.
Helpt zo’n referralbonus eigenlijk wel?
De hamvraag is: helpt zo’n bonus? Een beetje, zo blijkt uit het onderzoek. Bedrijven die géén bonus geven, halen gemiddeld 21% van hun nieuwe aanwinsten binnen via referral. Voor bedrijven die wél zo’n bonus geven loopt dat op tot 29%.
En de hoogte van de bonus dan?
Maar dan de volgende vraag: maakt de hoogte van die referralbonus nog iets uit? En dan blijkt het antwoord: niet bijster veel. ‘Wij vonden geen bewijs dat meer beloning ook meer referrals oplevert’, aldus de onderzoekers. Oftewel: ‘een tientje voor een vriendje’, zoals referral hier van oudsher ook wel genoemd wordt, lijkt nog steeds zijn waarde te bewijzen. Maar veel meer dan een paar tientjes hoeft het ook blijkbaar niet te zijn…
Zelf ook succesvol zijn met referral recruitment?
Mede dankzij sociale media wint referral recruitment steeds meer terrein bij werving. In het Breaking Seminar Referral Recruitment krijg je volop concrete tips, cases en best practices handreikingen en input voor een duurzame opzet van een referralstrategie. Kom je met een collega, dan krijgt de tweede deelnemer 50% korting!