Referrals leveren vaak snel goede kandidaten op. Toch doen we er in Nederland minder mee dan in de rest van Europa, blijkt uit recent onderzoek.
Slechts bij een kwart van de Nederlandse vacatures geldt een referentie als de bron van de nieuwe medewerker. Daarmee is referral een véél minder gebruikte wervingsbron dan bijvoorbeeld de vacaturebank, die door ruim 54 procent genoemd wordt als bron van talent. Ook interne doorgroei wordt in Nederland (met bijna 54 procent) relatief vaak genoemd, net als het werving- en selectiebureau (48%), sociale media (40%) en traineeprogramma’s (40%).
Opmerkelijke achterstand
De achterstand van referral is opmerkelijk, omdat in andere landen in Europa bijna 1 op de 3 werkgevers zegt in referenties een belangrijke bron van talent te zien. Daar zijn werving- en selectiebureaus gemiddeld dan ook minder in trek, net als jobboards. Dat is opvallend, omdat juist in Nederland ook veel werkgevers (bijvoorbeeld in de Stand van Werven) aangeven minder gebruik te willen maken van bureaus en méér van referral om aan goede mensen te komen.
Meer keuze op diversiteit, minder op fit
Uit dit onderzoek, uitgevoerd door IDC voor Cornerstone, blijkt dat het in de praktijk dus nog niet zover is. De onderzoekers ondervroegen daarvoor bijna 2.000 respondenten in 14 Europese landen, van wie ruim 140 in de Benelux. Ze keken overigens ook waarop organisaties letten als ze nieuwe mensen zoeken. Daaruit bleek dat ‘diversiteit’ in Nederland relatief méér als wervingscriterium genoemd wordt, en ‘culturele fit‘ minder. Ook noemen Nederlandse werkgevers relatief iets vaker een bepaalde opleiding als belangrijk selectiecriterium, maar bepaalde vaardigheden juist weer iets minder.
Alles weten over succes via referral?
Wil je weten hoe je succesvol kunt werven via je eigen medewerkers? Meld je dan aan voor het Breaking Seminar Referral Recruitment op donderdag 4 oktober.