Professioneel lokaal recruitment? De winkelmanagers van Praxis doen het gewoon zelf. Met dank aan uitgekiende recruitmenttechnologie.
Lees de hele case van Praxis die is ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2017.
Omschrijving van de case
Bij een doe-het-zelfketen met 118 eigen winkels en 3.600 medewerkers verwacht je een goed georganiseerd werving- en selectiebeleid. Praxis heeft dat ook, zegt Merel Vollenberg, Hoofd Personele Ontwikkeling en Organisatie. ‘Het beleid wordt alleen niet door een recruiter tot uitvoering gebracht. Alle winkelmanagers regelen zelf de vacature-invulling, vanaf de werving tot en met de aanstelling.’
Van centraal naar decentraal
Hoe dat kan? In de tijd dat Praxis nog een centraal beleid voerde, was het Hoofdkantoor de plek waar de eerste selectie van sollicitanten plaatsvond. ‘Maar doorgestuurde kandidaten matchten veelal niet met het profiel dat de winkelmanager zocht’, vertelt Vollenberg. ‘Vaak leidde dat ertoe dat de winkelmanager verder ging met kandidaten die persoonlijk in de winkel solliciteerden. Maar als organisatie wilt je niet de eerste de beste kandidaat die binnenloopt, je wilt de beste kandidaat voor de vacature.’
‘Je wilt niet de eerste de beste kandidaat die binnenloopt, je wilt de beste kandidaat voor de vacature’
Mismatch opgelost
Deze mismatch is nu opgelost door winkelmanagers zelf het proces uit te laten voeren, zegt Vollenberg. ‘Maar wel met de juiste tools, zodat de professionele en uniforme uitstraling behouden blijft. Samen met een aantal winkelmanagers is een toolkit ontworpen, met daarin wervingsmiddelen als een poster en vacatureteksten. Vervolgens kwam HROffice Recruitment op de hoek kijken. Het recruitmentsysteem biedt de mogelijkheid vacatures te plaatsen en sollicitanten op winkelniveau vanuit één overzicht te beoordelen.’
Jobscan
Ook met de selectie worden de winkelmanagers geholpen. ‘Kandidaten worden gepreselecteerd aan de hand van een vragenlijst, met vragen als: wanneer ben je beschikbaar? Ben je bereid om je om te scholen? Ben je 16 jaar of ouder? Daarnaast vindt een automatische screening plaats in het frauderegister detailhandel. En als laatste geeft een beknopt digitaal assessmenttest, de jobscan (ontwikkeld door LTP Business Psychologists), handvatten bij een tweede gesprek met een kandidaat.’
Wat was de impact van de case?
De overgang naar dit decentrale, maar met techniek ondersteunde recruitmentbeleid heeft voor Praxis op drie vlakken positief uitgepakt, vertelt Vollenberg.
- ‘Het belangrijkste resultaat is dat het verloop in de proeftijd of binnen eind contract is gedaald van 29 naar 10 procent. Het nieuwe beleid zorgt dus voor een betere match tussen geselecteerde kandidaat en functie.’
- ‘Het nieuwe beleid heeft ervoor gezorgd dat alle sollicitaties overzichtelijk binnen komen op 1 plaats en worden opgeslagen in 1 database (in plaats van voorheen in meerdere mailboxen, en met meerdere persoonlijke winkelbezoeken en papieren brieven).’
- ‘En last but not least; het beleid werd positief ontvangen door de winkelmanagers. Na een pilot met 11 winkels, ontstond een verwachte scepsis, maar die sloeg al snel om in enthousiasme. Door winkelmanagers zelf aan het stuur te zetten, wordt een grote betrokkenheid gecreëerd en is de kwaliteit van de selectie gestegen.’
Enkele reacties van winkelmanagers:
- “Vind het een TOP systeem! Heb dit jaar al 20 hulpkrachten aangenomen via HROffice. Klasse!”
- “Wil je even laten weten dat ik het een goed systeem vind. Ik heb al een vacature geplaatst, 2 reacties gekregen en deze ook gelijk weer afgewezen en dat werkt lekker snel en goed. Voor een digibeet zoals ik wilde ik dit toch even met je delen.”
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Het nieuwe beleid van Praxis brengt recruitment naar de winkelmanagers, zonder de professionele en uniforme uitstraling uit het oog te verliezen. ‘Door duidelijke richtlijnen te verstrekken en kwalitatieve tools beschikbaar te stellen werken alle winkelmanagers op dezelfde manier en wordt de quality of hire versterkt. Het geeft de winkelmanagers de mogelijkheid om alle reacties te wegen en vergelijken en daagt hen uit kritisch te kijken naar de kwaliteit van de kandidaten, met als resultaat een flink lager personeelsverloop.’
‘Uniek aan de case is dat het resultaat tot stand is gekomen zonder ook maar één recruiter.’
Daarnaast staat nu de candidate experience centraal in het proces, waardoor er geen (kwalitatieve) kandidaten meer verloren raken en de sollicitant direct in contact is én blijft met de winkelmanager. Vollenberg: ‘Uniek aan de case is dat het resultaat tot stand is gekomen zonder ook maar één recruiter.’
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
- Melithsa Demmers – HR Directeur Praxis
- Merel Vollenberg – Hoofd Personele Ontwikkeling en Organisatie Praxis
- Marjon Vlug – Projectmedewerker Communicatie Praxis (extern)
- Suzan Karhof – Consultant LTP
- Niels Broerse – Manager Sales HROffice Recruitment
- Rene Beekhuis – Accountmanager HROffice Recruitment
- Natasja Wassenaar – Marketing & Communicatie Specialist
Lees ook:
De inzendtermijn voor de Werf& Awards 2017 is gesloten
De komende dagen verschijnen nog wel meerdere cases op deze site. Maar inzenden voor de Werf& Awards van 2017 is helaas niet meer mogelijk: de termijn is gesloten. Kijk voor alle informatie en alle inzendingen op Werf& Awards.
Benieuwd wie er wint?
Kom dan op donderdag 11 mei naar Werf& Live, en je zult er niets van missen!