Gem. leestijd 2 min  260x gelezen

Recruitment voorspellingen 2017

glazen bolNa het debacle van afgelopen jaar heb ik sterk getwijfeld of ik wel voorspellingen moest doen voor 2017. Mede omdat ik bij de voorspellingen voor 2016 niet veel inspiratie had en mijn glazen bol ook nu mistig blijft.

Ik heb besloten er een paar te doen, maar niet heel veel. Simpelweg omdat ik er niet heel veel zie. Dus in tegenstelling tot de voorspellingen van 2016 ga ik niet mijn ‘far out’ voorspellingen doen, maar enkel wat ik nu echt zie gebeuren. En dat is niet gigantisch veel.

Mobile naar fase 3

De eerste voorspelling is dat mobiel in 2017 in wat ik wil noemen fase 3 komt. Namelijk de fase waarbij meer en meer bedrijven mobiel solliciteren mogelijk maken, of in ieder geval herkennen en de kandidaat ondersteunen met een andere ervaring. Concreet: op dit moment past 25% het proces aan de mobiel aan, in 2017 is dat minimaal 35%, hoewel ik stiekem hoop dat het richting de 50% gaat.

Facebook recruitment

Facebook recruitment gaat serieuze vormen aannemen. Op dit moment heeft 12% een Facebook pagina met een recruitment deel. Dat is in 2017 minimaal 20%. De reden dat ik dit niet nog veel hoger durf in te zetten is omdat het meetmoment in de zomer ligt vanwege Digitaal-Werven en ik niet weet hoe snel Facebook zijn recruitment gaat uitrollen. Om niet alleen van de timing afhankelijk te zijn, laat ik ook zeggen dat Facebook de ‘talk of the town’ is eind 2017. Hoe ga je er mee om? Wat kan je er mee? Alle vragen die in het begin ook met LinkedIn gesteld worden zullen in 2017 over de nieuwe Facebook recruitment tool gesteld worden.

War for talent

De war for talent is on. In 2017 zal meer en meer in het nieuws komen dat er geen geschikte kandidaten te vinden zijn. Dat er een tekort aan technici is. Dat er gigantisch veel vacatures zijn. Ondanks dat het hele onzekere tijden zijn, door de politiek en de economische gevolgen die hieraan hangen, zie ik dat de vraag naar hoog gekwalificeerd personeel ongekend hoog zal zijn.

Veel campagnes

Een vervolg op die war for talent is dat er een enorme hoeveelheid campagnes zullen zijn. Arbeidsmarktcommunicatie zal weer helemaal terug zijn van weggeweest. Goede en slechte campagnes, vooral online, zullen kandidaten proberen te lokken naar de soms goede, soms hele matige recruitmentsites.

Gaming

Gaming zal in 2017 ook een serieuze plek krijgen in de recruitment. Gaming als testen voor de geschiktheid voor een baan, zoals Harver deze afneemt, zullen nog veel breder ingezet worden. Harver zal door blijven groeien, ook buiten het call centre gebeuren. Er zullen meer tools komen. Ook bijvoorbeeld voor talentontdekking, waarbij er applicaties gaan komen voor starters om te ontdekken via games wat ze nu eigenlijk echt goed kunnen.

Assessments nieuwe stijl

Soft skills worden belangrijker en belangrijker en meer en meer organisaties gaan deze serieus meenemen in het recruitment proces. De oude vragenlijsten zullen, heel beperkt nog, vervangen worden door nieuwe assessments. Denk hierbij aan gaming om soft skills in kaart te brengen, micro expressies en taal analyses op je social media. Nog niet grootscheeps, maar er zullen partijen zijn die dit in hun proces gaan opnemen.

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners