Hoewel het gebruik van Facebook maar groeit en groeit, worden de mogelijkheden om er te werven nog lang niet optimaal gebruikt.
Recruitment is nog steeds ‘een ondergeschoven kindje’ op de Facebook-pagina’s van de 500 grootste organisaties in Nederland, meldt Bas van de Haterd, die de bedrijfspagina’s onderzocht voor zijn jaarlijkse Digitaal-Werven onderzoek.
Schamele 12 procent heeft ‘werkenbij’-sectie
Van de Haterd ziet aan de ene kant lichtpuntjes. Zo is het aantal bedrijven dat géén Facebook Fanpage heeft, sterk aan het dalen. Ook beantwoorden steeds meer bedrijven vragen die ze via Facebook binnenkrijgen. Aan de andere kant ziet hij ‘nog veel ruimte voor verbetering. Het aantal Facebook-pagina’s met een duidelijke ‘werken bij’ sectie is namelijk nog steeds maar een schamele 12 procent.’
Bij 11 procent geen interactie mogelijk
Ander verbeterpunt is dat de bedrijven nog lang niet alle mogelijkheden tot interactie met hun doelgroep op Facebook gebruiken. ‘En interactie is waar een sociaal medium om draait, toch? Toch laat 11 procent geen enkele interactie toe op de pagina. Geen wall posts, geen directe berichten, niets.’
‘Als je al in het begin zo slecht met kandidaten omgaat, is het logisch dat ze niet bij je solliciteren’
26 procent van de vragen nooit beantwoord
En bij bedrijven waar wel een vraag gesteld kon worden, volgde vaak niet eens een reactie. ‘Van de vragen is 26 procent is helemaal nooit beantwoord. Erg slordig en onbegrijpelijk. Want als je al in het begin van het proces zo slecht met kandidaten omgaat, is het niet logisch dat ze nog bij je solliciteren’, aldus Van de Haterd.
Stagnatie treedt op
Het Digitaal-Werven-onderzoek wordt al een aantal jaar achter elkaar uitgevoerd. Dat maakt het mogelijk te zien hoe het Facebook-gedrag door de jaren heen verandert. Duidelijk is daaruit dat het reactiegedrag steeds verbetert, maar dat er nu wel stagnatie optreedt.
Op 3 november volgen alle resultaten
Op 3 november wordt in Utrecht Digitaal-Werven georganiseerd. Hier worden alle cijfers gepresenteerd van het onderzoek, waarvoor 500 organisaties zijn onderzocht op 100 facetten van de Digitale Sollicitatie-ervaring. Hoofdspreker is Matthew Jeffery. Hij komt voor het eerst in Nederland spreken over hoe bij SAP recruitment is georganiseerd. Kaarten zijn hier nog te bestellen.
Lees meer over Digitaal-Werven
- Matthew Jeffery: ‘Engagement is het enige dat telt in recruitment’
- Steeds vaker informatie over de sollicitatieprocedure op werkenbij-site