De kandidaat een goede ervaring geven, en een sterk werkgeversmerk bouwen. Dat is wat recruiters dit jaar vooral méér willen doen.
Ook willen ze de inzet van sociale media verhogen, meer met data werken, en de kwaliteit van de vacatureteksten verbeteren. Dit blijkt uit de Stand van Werven, een online onderzoek onder bijna 400 Nederlandse recruiters en wervingsspecialisten van werkgevers en gespecialiseerde bureaus, dat dit jaar voor de vierde keer werd uitgevoerd door Intelligence Group, in opdracht van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie.
Direct resultaat graag
Over de hele linie van het onderzoek blijkt ‘direct resultaat’ dit jaar bovenaan de lijst met prioriteiten van menig recruiter te prijken. Zo wordt de krappe arbeidsmarkt gezien als het meest invloedrijke onderwerp in het werkveld vandaag de dag. ‘Vacatures vervullen’ wordt beschouwd als de belangrijkste prioriteit. Onderwerpen als ‘strategische personeelsplanning’ en ‘talent management’, die beide meer op langere termijn spelen, zien de ondervraagde recruiters dit jaar daarentegen juist als minder invloedrijk.
Is dat wel zo slim?
‘De dagelijkse praktijk en schaarste overheersen de agenda van de wervingsprofessional’, concluderen de onderzoekers dit jaar. ‘Zelfs nog meer dan dat al het geval was.’ Om daar ietwat onheilspellend aan toe te voegen: ‘Of dat in 2018 zo slim zal zijn, zullen we in het onderzoek van volgend jaar zien…’
Waarom is quality-of-hire geen prioriteit?
Gevraagd naar de prioriteiten van dit jaar, scoort de quality of hire verbeteren onder de respondenten het minst. Opmerkelijk, aldus de onderzoekers, want het betreft hier ‘de allerbelangrijkste KPI binnen werving.’ Ook zaken als het verkorten van de time-to-fill, campus recruitment en vergroting van de tevredenheid van vacaturehouders blijkt dit jaar relatief laag op de prioriteitenlijst te staan.
Bekijk de video
Op Werf& Live, op 11 mei, vroegen we ook enkele bezoekers naar hun prioriteiten qua arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. En dit is wat ze toen zeiden:
Lees meer over de Stand van Werven:
Lees meer over Werf& Live:
- Werf& Live was weer een feest – en dit zijn de foto’s (2/2)
- OGD, Praxis, Philips Lighting en Albert Heijn winnen Werf& Awards 2017
- Werf& Live: volle bak met vakfanaten -en mooie praktijkcases