Gem. leestijd 2 min  1075x gelezen

Primeur: nu ook solliciteren via Snapchat mogelijk

Primeur: nu ook solliciteren via Snapchat mogelijk

Via de meeste sociale media was het al langer mogelijk, maar Nederlandse werkzoekenden kunnen nu ook via Snapchat hun sollicitatie opstellen.

Het is Animatiewerk.nl uit Assen en Groningen dat de Nederlandse primeur claimt. Het bedrijf, dat personeel voor animatieteams verzorgt, gaat nieuwe entertainers werven via de populaire app. In Amerika en België zijn al enkele voorbeelden waarbij bedrijven nieuwe medewerkers laten solliciteren via Snapchat, in Nederland kan dat nu dus ook voor het eerst.

Slechts eenmalig af te spelen

Snapchat is wel een bijzonder sollicitatiemedium, want de foto’s en korte video’s die je ermee kunt versturen, zijn slechts éénmalig af te spelen door de ontvanger en worden daarna automatisch verwijderd. Best bijzonder dus voor een sollicitatie, maar Wendy Oude Veldhuis, eigenaar van Animatiewerk.nl, gelooft er toch in.

wendy oude veldhuis snapchat animatiewerk‘Nog nooit aan brieven gedaan’

‘Aan sollicitatiebrieven hebben we nog nooit gedaan’, zegt ze. Daaruit blijkt volgens haar namelijk niet of iemand enthousiast is of bijvoorbeeld goed kan toneelspelen. Daarom gebruikt Oude Veldhuis liever een trainingsweekend om personeel te selecteren. ‘Maar om de drempel nog iets lager te maken, kun je dus nu ook solliciteren via Snapchat.’

Niet aangenomen via Snapchat

Snapchat is daarbij slechts een hulpmiddel. Animatiewerk gebruikt dit medium vooral omdat ‘zo’n 80 procent van de doelgroep er te vinden is’ en ‘omdat het makkelijk werkt’. Kandidaten vertellen in twee ‘snaps’ van 10 seconden iets over zichzelf. ‘We nemen mensen niet direct aan via Snapchat, maar we kunnen ze wel een goed advies geven op basis van zo’n korte video’, zegt Oude Veldhuis. ‘Na de ‘sollicitatie’ via Snapchat krijgen kandidaten te horen of het zinvol is om zich in te schrijven of niet.’

animatiewerk snapchat

Eigenlijk heel logisch

Animatiewerk.nl werft normaliter vooral via de website, posters en scholen. Snapchat heeft in Nederland zo’n 2 miljoen actieve gebruikers, voornamelijk jongeren tussen 12 en 20 jaar. Dat aantal groeit dagelijks. Vandaar dat Oude Veldhuis het ‘logisch’ vindt om ook Snapchat-sollicitaties mogelijk te maken.

Katten, carnaval en knuffels

‘Snapchat-gebruikers laten elkaar zien wat ze aan het doen zijn in het dagelijkse leven, zonder het mooier te maken dan het is’, zegt ze. ‘Daarom is een sollicitatie via Snapchat ook veel leuker dan een brief of gesprek. Je kunt een video opnemen in je eigen omgeving, op je eigen manier. We hebben deze week al van alles voorbij zien komen, van carnaval tot katten en knuffels. Wij sturen sollicitanten ook direct antwoorden terug via deze weg. Gisteravond kwam er om 22.00 uur nog een video binnen. Die moet je dan dus ook beantwoorden. Dat is natuurlijk een beetje gek, maar wél echt. En het werd heel erg gewaardeerd door het meisje dat solliciteerde.’

Bekijk de video die OOG TV maakte:

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners