Zal hij het over de Participatiewet gaan hebben? Over het nut van technologie? Of toch liever over de laatste roddels in recruitend Nederland? Volop dilemma’s voor Martijn Smit, Werf&’s nieuwste blogger…
En dan krijg je rond de Kerst ineens een heus cadeautje. Je krijgt een telefoontje van de nieuwe powervrouw van Werf&, Rienke Vingerling. De Werf& heeft een speciaal plekje in mijn hart. Vroeger, toen zelfs Gusta Timmermans gewoon nog recruiter was (da’s dus héél lang geleden) was de Werf& nog een echt blad. Ik heb ooit op de cover gestaan van het papieren blad en deze ligt nog steeds bij mijn moeder onder de salontafel.
Waar kan deze recruitment-opa het over hebben?
‘Martijn, wil jij voor ons bloggen?’, zei de blonde Rotterdamse recruitment-Rienke. Uiteraard een eer, maar de vraag is: waar ga je het dan over hebben? Ik blog immers al wekelijks onder eigen titel op Linkedin, waar ga ik het dan over hebben op Werf&? Mijns inziens is Werf& hét platform over de laatste technische snufjes, over robotrecruitment en super sourcing solutions. Waar kan deze recruitment-opa het dan over hebben?
Mijn stokpaardje: de postduif van de sollicitant
Misschien over mijn stokpaardje: “De postduif van de sollicitant”. Roep ik immers niet al jaren dat wij als recruitend Nederland inzetten op de nieuwste technologie, terwijl de gemiddelde kandidaat nog solliciteert met een postduif? Ik heb hier nog een vlammend betoog over gehouden op Werf& Live. Onze branche gaat aanzienlijk sneller dan werkzoekend Nederland. Ook de sociale diensten lopen een decennia achter met hun kennis van recruitmenttechnologie. Dus het is ook een beetje de lamme helpt de blinde.
Hol je vak niet uit
Het recruitmentproces voor de kandidaat wordt onpersoonlijker, maar ook het vak op zich. Ik zie namelijk een heel grote negatieve keerzijde aan al deze technologie. Uiteraard ben ik een voorstander van technologie. Ik verkoop immers technologie. Maar ik verkoop het wel als hulpmiddel en niet als doel op zich. De tijd die je bespaart met technologie moet je investeren in communiceren met jouw doelgroep, niet in het uithollen van je vak.
De tijd die je bespaart met technologie moet je investeren in communiceren met jouw doelgroep, niet in het uithollen van je vak
Je kunt soms nog beter doosjes inpakken
Ik zie organisaties zichzelf op de borst kloppen dat ze het recruitmentproces nu nóg onpersoonlijker hebben gemaakt. Is dat niet de omgekeerde wereld? Ik hoor corporate recruiters zuchten dat ze worden verheven tot een procesoperator en knoppenduwer. Dat iemand die aan een lopende band doosjes inpakt meer afwisseling heeft in zijn functie dan de recruiter.
Ik kan ook een soort Albert Verlinde worden…
Ik kan hier natuurlijk ook een soort Albert Verlinde van de vaderlandse recruitmentwereld worden. Ik weet bijvoorbeeld dat Eveliese Luiting mij alleen uitnodigt bij haar op kantoor om de laatste recruitmentnieuwtjes te horen. Wie gaat naar wie, wie doet waar en wie doet het met wie? In een vakgebied met zo veel knappe mensen moet er immers altijd wel érgens liefde ontstaan…
Participatie geen wet, maar een logisch iets
Moeilijke keuze dus om te bedenken waarover ik het ga hebben op ‘de Werf&‘. Wellicht ga ik af en toe wat verhalen delen over mijn rol als ambassadeur bij GreenFox Social Return, waar wij mensen – niet met een beperking, maar – met een specifiek talent aan het werk proberen te helpen. Zou het niet mooi zijn als wij als recruitend Nederland eens wat vaker erop inzetten deze doelgroep aan passend werk te helpen? Laten we samen bereiken dat participatie niet een wet moet zijn, maar een logisch iets.
Ik zeg: ik hoop jullie te gaan verrassen bij Werf&…
Martijn Smit werkt bij Adver-Online als HR & Recruitmentstrateeg.
Zelf ook bloggen?
Werf& is altijd op zoek naar mensen die een mooi verhaal over recruitment te vertellen hebben. Een nieuwe trend delen, of gewoon je onvrede of verwondering over een ontwikkeling kwijt? Laat het gerust weten!