Iemand die je al jaren kent, kan soms zomaar ineens een nieuwe liefde blijken. Dat houdt een belangrijke les in voor recruiters, zegt Martijn Smit. ‘Vergeet nooit de mensen die al in je talentpool zitten.’
Enige tijd geleden schreef ik een artikel over de overeenkomst tussen dating en recruitment. Dit artikel zorgde voor veel hilariteit. Tevens kreeg ik naar aanleiding van dit artikel drie LinkedIn-uitnodigingen van HR- en recruitmentdames die meer interesse hadden in mij dan in de mooie dingen die ik doe op het gebied van employer branding.
Als er één les is die ik heb geleerd is het wel dat de juiste geliefde zoeken nagenoeg onmogelijk is
Nou heb ik in het datingcircuit meer meegemaakt dan in het recruitmentvak. Als er één les is die ik daar heb geleerd is het wel dat de juiste geliefde zoeken nagenoeg onmogelijk is. Sinds enige tijd ben ik echter aan het daten met iemand die ik eigenlijk al lange tijd “ken”. Iemand met wie ik al jaren gelinkt ben, en die ik ook volg op Instagram en Facebook.
Een soort talentpool-management
Eigenlijk is dit een soort van talentpool-management. Deze ‘kandidaat’ zat immers al langere tijd in mijn netwerk. En dat terwijl ik al die tijd wel aan het sourcen was voor nieuw talent. Ik dacht echter altijd dat mijn ‘employer brand‘ nooit zou aansluiten bij haar individuele wensen. Haar foto’s op insta, daar kan Doutzen immers een puntje aan zuigen.
Maar na wat diepgaande gesprekken over wat ik te bieden heb, kwam zij erachter dat mijn aanbod prima aansloot bij wat zij zocht. Ook al was zij er op dat moment niet zelf bewust van dat zij überhaupt openstond voor een andere betrekking…
Nu nog in haar proeftijd…
De kandidaat zit nu nog in haar proeftijd. Maar de culture fit lijkt alvast prima. Onze grootste overeenkomst is dat wij allebei een passie hebben voor talent en recruitment. Ik heb wel het gevoel dat zij een WO-kandidaat is, die een MBO+-functie heeft aangenomen. Vooral omdat ik eigenlijk van mening ben dat zij volledig buiten mijn league ligt.
Mijn employer promise is: haar voor altijd gelukkig te maken
Dat zo’n mooie vrouw mij leuk kan vinden… Ik weet eindelijk hoe Yuri van Helten en Stan Wazowics zich voelen… Ik zal dan ook alles doen om haar te bewijzen dat dit niet zo’n verhaal is van: “Wij waren toen aan het werven, je bent nu personeel”. Dat mijn employer promise is: haar voor altijd gelukkig te maken.
Dus: vergeet je talentpool niet
De boodschap die ik hier wil vertellen is niet alleen die van mijn eigen geluk, maar vooral dat volgens mij te veel recruiters vergeten dat ook zij een talentpool hebben. Ik sprak laatst een van onze klanten, die bij elke nieuwe vacature opnieuw ging sourcen. Nu heeft HROffice een – mag ik wel zeggen – zeer goede talentpool-functionaliteit, maar daar maakte hij dus geen gebruik van. Als hij dat wél had gedaan, goed in contact was gebleven met zijn talentpool, en die kandidaten meer had betrokken in zijn zoektocht, had het talent bij wijze van spreken zo voor zijn neus gestaan. Dan had hij ze zo kunnen werven.
Aan fatsoen schort het nog wel eens
Duidelijk communicatie is key in een relatie, ook in het actief betrekken van een talentpool. Als jij met fatsoen omgaat met de mensen in jouw talentpool, jouw netwerk en het netwerk van jouw collegae, dan kan dat veel opleveren. Hieraan schort het echter nog vaak bij recruiters.
Als je mensen goed behandelt, blijven ze jou en jouw organisatie een warm hart toedragen
Ik sprak gisteren nog een recruiter die helemaal boos was geworden op haar collega omdat hij kandidaten met een automatische mail had afgewezen. Daar kon ik me wel iets bij voorstellen. Wij hebben het vaak over hoe wij kandidaten benaderen en dat dit persoonlijk moet. Afwijzen moet mijn inziens dus ook persoonlijk. Als je mensen goed behandelt, blijven ze jou en jouw organisatie een warm hart toedragen.
Liefde is… meer dan één kaartje op Valentijnsdag
Ik spreek vaak over echte liefde in en voor het recruitmentvak. Geef dus ook jouw netwerk van kandidaten en jouw talentpool eens echte liefde. Beperk je niet tot het standaard-GDPR-mailtje één keer per jaar. Een goede geliefde stuurt immers ook niet alleen op Valentijnsdag een kaartje. Hij/zij zet jou elke dag centraal in zijn eigen zonnestelsel.
Martijn Smit werkt bij Adver-Online als HR & Recruitmentstrateeg.
Lees ook van Martijn:
- Waarom ik nooit een theezak zal aannemen (en andere gedachten over discriminatie)
- Zeg, heb jij een mosselpan?
- Zo beleeft een 16-jarige puber zijn candidate experience
Alle artikelen van Martijn