Dat swipen via Tinder goed werkt, hadden al meer mensen ontdekt. Ook in de recruitmentmarkt proberen steeds meer partijen iets soortgelijks uit de grond te stampen.
Nieuwste loot aan de stam: Jobbely Swipes. Door de meer dan 70.000 Nederlandse vacatures die te vinden zijn op aggregatiesite Jobbely.com kun je sinds vandaag makkelijk heen swipen. Naar links als je het niet hoeft, naar rechts als je erover na wilt denken. Op basis van het patroon in je ‘swipes’ leert het systeem je voorkeuren en past gaandeweg de suggesties van relevante vacatures hier op aan.
Ja/nee-keuzes
Jobbely, voorheen vacaturesweb.nl, kent nu maandelijks zo’n half miljoen bezoekers, zegt initiatiefnemer Joost Boogaard. Van hen gebruikt 34 procent een smartphone of tablet om vacatures te zoeken. ‘Het gebruik van swipes is inmiddels een bekende en een zeer effectieve manier gebleken om simpele ja/nee-keuzes te maken’, zegt hij. Vandaar dat zijn bedrijf er nu ook mee begint.
Missie
Jobbely heeft als missie om alle vacatures van alle bedrijven te indexeren en hét platform te zijn voor het vinden van een nieuwe baan óf het werven van nieuwe collega’s. Het bedrijf verwacht met name de mobiele bezoekers met swipes te helpen sneller relevante vacatures te tonen.
Niet de eerste
Jobbely is niet de eerste die kansen ziet in een Tinder voor de arbeidsmarkt. Het Amerikaanse Switch is de bekendste en heeft tot nu toe waarschijnlijk ook het meeste geld opgehaald. Ook het nog geen jaar oude Jobr is volop in ontwikkeling. Je logt in via je LinkedIn-profiel en aan de hand van je locatie worden vervolgens vacatures voorgesteld. En dan is er ook nog The Ladders Recruiter, dat sinds een jaar ook iets dergelijks probeert. En in Amsterdam wordt ook hard gewerkt aan de zogeheten Cocoon-app. Deze apps hebben allemaal overigens nog niet veel vacatures in Nederland.
Coffee-app
Een partij die in Nederland wel serieus meedoet, is natuurlijk YoungCapital, moeder van het bekende StudentenWerk. Zij introduceerden in juli vorig jaar al de Coffee-app, die naar eigen zeggen ‘het beste van Tinder en LinkedIn combineert’. Volgens YoungCapital een groot succes: drie maanden na de lancering telde de app al meer dan 6.000 werkzoekenden en ruim 400 werkgevers. Onder elkaar maakten zij destijds gemiddeld 450 matches per dag.
Tijdrovend
Volgens Rogier Thewessen, DGA van YoungCapital, is Coffee een originele manier van recruiten, maar zal de app in de toekomst geen vervanger worden van een uitzendbureau. ‘Recruiten via een app is leuk, maar wel tijdrovend. Je moet eerst een hoop mensen liken, vervolgens moeten zij jou terug liken en dan kun je pas met elkaar in gesprek.’
Aangewezen persoon
Vooral bij het vinden van geschikte kandidaten voor vaste functies, lijkt Coffee hem niet effectief. ‘Hier komt meer bij kijken dan alleen swipen. Je krijgt pas echt een goed beeld van een kandidaat via een telefonisch of face-to-face gesprek. Een recruiter beschikt over de juiste expertise en ervaring op het gebied van werving en selectie en is de aangewezen persoon die daar tijd in kan steken. Maar natuurlijk is Coffee wel een heel leuke manier om in contact te komen met je potentiële medewerkers.’