Een hotel, camping, restaurant, garage, boek of film selecteren we zelden meer zonder recensie. Ook voor kandidaten zal dat gaan gelden, verwacht Edwin Stuart.
Recensies zijn op de arbeidsmarkt ook hard nodig, zegt Stuart, ‘want het gaat nu te vaak mis. Er zijn te veel mismatches. Veel kandidaten zijn binnen anderhalf jaar weer vertrokken. En het gaat mis op gedrag en stijl, veel minder op kennis en ervaring. Maar juist van dat gedrag weten we nu in de selectie vaak te weinig af.’
Mismatches voorkomen
Recensies kunnen zulke mismatches voorkomen, vertelde Stuart in de meest recente uitzending van RecruitmentTV. Alleen heten zulke recensies in de wereld van werving en selectie meestal geen recensies, maar: referenties. ‘Zie je bij een campingsite geen recensies, dan vertrouw je het eigenlijk al niet. Maar op de arbeidsmarkt is dat systeem er eigenlijk niet. En dat is raar.’
‘Zie je bij een campingsite geen recensies, dan vertrouw je het eigenlijk al niet.’
Al met je creditcard in de hand
Ja, referenties zijn niet bepaald een nieuw fenomeen op de arbeidsmarkt, dat geeft hij ook wel toe. ‘Iedereen kent het begrip. Alleen: hoe wordt het nu gebruikt? Of niet, of pas aan het eind van een proces. Een dag voordat we een contract tekenen. Als je dat weer vergelijkt met het hotel: je gaat dan pas kijken hoe anderen erover denken als je al met je creditcard in je hand zit om te betalen. Dat is natuurlijk onhandig.’
Mismatches voorkomen
Stuart is directeur van Refq, een bedrijf dat een referentietool in de markt zet, waarmee kandidaten zelf hun eigen recensies kunnen beheren. ‘Wij geloven dat kandidaten steeds meer regie nemen over hun eigen loopbaan’, zegt hij. ‘Dus willen ze die informatie zelf beschikbaar hebben. Net als dat hotel wil ook een kandidaat laten zien hoe anderen hem of haar beleefd hebben.’
Referentieportfolio opbouwen
Bij Refq kunnen kandidaten zelf (gratis) een ‘referentieportfolio’ opbouwen, legt Stuart uit. ‘Dat kunnen ze daarna hun hele carrière met zich meedragen.’
Recruiters kunnen met die portfolio’s vervolgens hun voordeel doen, zegt de Refq-directeur. Recruiters vinden hiermee immers veel meer informatie over iemand dan in een CV staat. ‘Wij geloven dat een referentie enige diepgang moet hebben’, zegt hij. ‘Dus je moet iets zien over: een gedragsstijl, en ook iets over: wie is die referent? Wat is de context waarover hij of zij het heeft?’
Uiteindelijk: betere selectie
Volgens Stuart levert die extra informatie uiteindelijk een betere selectie op. ‘Je krijgt een beter gesprek. Je hebt veel meer om over te praten. En zo krijg je minder kans op een mismatch.’
‘Het valt gewoon niet meer uit te leggen dat je relevante informatie niet meeneemt in je afweging.’
Zet je kandidaat aan het werk
Volgens Stuart is het duidelijk: recensies gaan er komen. ‘Oók op de arbeidsmarkt, net als op andere markten. Het valt gewoon niet meer uit te leggen dat je relevante informatie niet meeneemt in je afweging.’ En, zo adviseert hij: gebruik die referenties dan ook zo vroeg mogelijk. ‘Niet aan het einde van het proces. Dat is mosterd na de maaltijd.’ En, nog een tip: ‘Zet je kandidaat aan het werk. Waarom zou je zelf mensen gaan bellen, als je ook aan de kandidaat kunt vragen om dat te doen?’
Meer nieuwe recruitmenttechnologie?
Op donderdag 24 november vindt de tweede editie plaats van het Recruitment Tech Event in Utrecht, een dag lang die in het kader staat van de laatste recruitmenttechnologie. Er wordt dan onder meer de beste nieuwe tool gekozen. Stemmen kan nog steeds.
Meer van zulke verhalen?
Lees elke week de Nieuwsbrief van Werf& en blijf op de hoogte van alles wat er gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment! Doe het nu, het is gratis en je mist nooit meer iets!