Als het gaat om inspirerende best practices in het recruitmentvak, steekt webwinkel Coolblue met kop en schouders boven de rest uit.
Voor ‘De Stand van Werven‘, een onderzoek dat jaarlijks verschijnt en waarvan op 12 mei de editie van 2015 uitkomt, heeft Intelligence Group in opdracht van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie 255 mensen ondervraagd die werkzaam zijn als recruiter of arbeidsmarktcommunicatieprofessional.
De best practice in recruitment
Een van de (open) vragen die zij kregen was: welke organisatie heeft volgens u op dit moment de ‘best practice’ in handen qua recruitment, en kunt u in 1 zin beschrijven wat zij zo goed doen?
Dat leverde de volgende opmerkelijke ranking op:
1. Coolblue |
|
2. Defensie |
|
2. Google |
|
4. Bol.com |
|
5. ING |
|
6. Achmea |
|
6. Randstad |
|
8. Philips |
|
9. A.S. Watson |
|
9. Heineken |
|
9. Shell |
|
9. Unilever |
(ex aequo = even vaak genoemd)
Waarom is Coolblue zo inspirerend?
De redenen waarom Coolblue zo inspirerend wordt gevonden? Dat zijn er legio. We noemen er een paar:
- ‘Authentiek, dichtbij het merk’
- ‘De consumenten- en arbeidsmarktcommunicatie versterken elkaar. Als je er iets koopt, wil je er solliciteren, en als je er solliciteert, wil je er iets kopen’
- ‘Modern, hip en vlot’
- ‘Nieuw, verfrissend, anders dan anderen’
- ‘Nieuwe, sprankelende manier van vacatureteksten’
- ‘Onderscheidende vacatureteksten die het karakter en de cultuur van het bedrijf erg goed weergeven’
- ‘Positioneren zich echt anders dan andere bedrijven en voeren dit in alle aspecten van werving door, van functietitel tot pr’
- ‘Verbinden van de business aan het werk. Directe link leggend met jouw bijdrage aan het geheel. Cultuur heel precies en beeldend weergeven (mix video, photografie, design).’
- ‘Schrijfstijl wervingsteksten’
- ‘Ze gebruiken humor in hun teksten, ze zijn engaged met hun doelgroep en gebruiken de juiste middelen om hun doelgroep te bereiken.’
- ‘Zij hebben een unieke en persoonlijke manier van werven wat mij erg aanspreekt.’
Gewoon, doen
Het laat maar weer zien: durven onderscheidend te zijn wordt dus gelukkig toch vaak herkend – en beloond. En o ja, ze hebben dus ook nog een vacature. Voor een IT-recruitmentmanager. Kan nooit moeilijk zijn om die te vervullen, zou je zo zeggen, met zoveel fans…
Lees meer over ‘De Stand van Werven’
De Stand van Werven 2015
Het onderzoek ‘Stand van Werven 2015’ is door Intelligence Group uitgevoerd in opdracht van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en verschijnt op 12 mei. Aanvragen kan vanaf dan via de website van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie.
Doe mee aan de bootcamp
Wilt u zelf ook snel en hoog in de lijstjes met Favoriete Werkgevers terechtkomen? Leer hoe u dat kunt doen op de eerste Bootcamp Arbeidsmarktcommunicatie. Update uw kennis en ga direct aan de slag voor uw eigen organisatie.