Als new hires vertrekken, doen ze dat meestal al binnen een half jaar. Volwassen onboarding-beleid kan dat ongewenste verloop echter behoorlijk afremmen, zo blijkt.
Bedrijven die op een meer volwassen manier met onboarding omgaan, zien minder mensen in het eerste half jaar vertrekken. Bovendien zien ze significant meer betrokkenheid onder alle medewerkers, aldus recent en wereldwijd Brandon Hall-onderzoek onder ruim 350 HR-medewerkers.
Meeste vertrekken al snel
Uit het onderzoek blijkt dat de meeste nieuwe medewerkers die binnen een jaar vertrekken dat al doen binnen de eerste 3 tot 6 maanden in hun nieuwe job. Ruim de helft van alle snelle vertrekkers is al binnen een half jaar weg, zo blijkt. En slechts 13 procent ziet ‘zelden’ mensen het eerste jaar alweer weglopen.
Maar 5% is echt volwassen
Volgens het onderzoek is bovendien maar 5 procent van alle onboarding-praktijken echt volwassen te noemen, en 26 procent zit daar net 1 niveau onder. In hun definitie gaat het bij volwassen onboarding dan om een strategische activiteit, die is gelinkt aan het ontwikkel- en trainingsbeleid van een onderneming. Ook krijgen new hires in zulke organisaties een mentor, en worden in het beleid bijvoorbeeld high potentials onderscheiden die een eigen aanpak krijgen.
Meer tevreden klanten en medewerkers
Wat precies de richting van de causaliteit is, is moeilijk te duiden. Maar zulke organisaties met een volwassen onboarding-beleid kennen volgens het Brandon Hall-onderzoek in elk geval wel méér winst, meer marktaandeel en een hogere medewerkertevredenheid. Ook de tevredenheid van de klant is er hoger, net als de retentie van de klant.
Opvallend genoeg is het verschil in verloop vrij klein. Organisaties met een volwassen beleid zien 9,5 procent van hun nieuwe hires in het eerste jaar (vrijwillig) vertrekken, terwijl dat onder organisaties zonder zo’n beleid niet eens zo heel veel meer is: 10,5 procent. Toch is die ene procent verschil wel belangrijk, zegt het onderzoek. Het kan immers zomaar gaan om enkele (tien)duizenden euro’s.
Papierwerk is meestal wel in orde
De respondenten in het onderzoek zeggen dat het met de formele dingen in de onboarding meestal wel goed zit. Het papierwerk, het uitleggen van het beleid, de formele training: dat is meestal wel in orde. Veel minder wordt er gescoord op onderwerpen als ‘assimilatie’ aan de bestaande cultuur, erkenning en het zetten van doelen. Terwijl juist zulke assimilatie effectief blijkt bij te dragen aan betrokkenheid en retentie, aldus Brandon Hall.
Rounding up a great day at @OnboardAms! #OnboardAms pic.twitter.com/Kj90UBuGs6
— Sonru (@Sonru) 9 november 2017
Het gebruik van technologie groeit
Wat opvalt in het onderzoek is verder dat het gebruik van technologie stijgt. In 2017 zegt al 26 procent van de organisaties zijn onboarding technologisch te ondersteunen. Die toenemende belangstelling is ook in Nederland goed merkbaar, getuige bijvoorbeeld het zeer drukbezochte evenement dat onboarding-app Appical vorige week in Amsterdam organiseerde, en waar onder meer de nieuwe app viel te aanschouwen.