Gem. leestijd 4 min  1149x gelezen

Zo kwam DLL tot een volledig nieuwe wereldwijde carrièresite

Zo kwam DLL tot een volledig nieuwe wereldwijde carrièresite

DLL heeft recent een nieuwe recruitmentsite gelanceerd. Bijzonder: alle 32 landen waarin de financiële dienstverlener actief is, gebruiken dezelfde site. Alleen dan in 6 verschillende talen.

De site dingt dit jaar mee naar een van de Werf& Awards in de categorie: Arbeidsmarktcommunicatie

Omschrijving van de case

Financieel dienstverlener DLL, onderdeel van de Rabobank Groep, heeft in januari 2017 een nieuwe rijke wereldwijde recruitmentsite gelanceerd, die duidelijk moet maken wat voor een speciale werkgever het is.

Aanvankelijk bestond het sollicitatieformulier uit 5 (!) pagina’s met vragen

In 2016 gebruikte DLL nog maar in 6 landen een werkenbij-site. Die site was echter uit de tijd geraakt, vol met tekst in plaats van foto en video, en bevatte bovendien geen Employer Value Proposition. Sollicitanten konden ook niet reageren via hun smartphone of tablet. Het sollicitatieformulier bestond daarnaast uit 5 (!) pagina’s met vragen, zodat veel kandidaten voortijdig afhaakten. Op wereldwijd niveau werden daarom aanvankelijk ook nog veel bureaus ingezet om de vacatures te vervullen.

dll lotteOp een gegeven moment besloot de Raad van Bestuur van DLL dat het anders moest, en werd budget vrijgemaakt voor een nieuwe en frisse carrièresite, die moest gaan gelden voor alle 32 landen waarin het bedrijf actief is. ‘We begonnen met allerlei internationale sites te bezoeken om geïnspireerd te raken’, vertelt Lotte Konieczek, de in Eindhoven werkende global recruitment manager. ‘Daarna vroegen we Creatief Bureau 09.30 om het uit te werken en de site daadwerkelijk te ontwerpen.’

dll

De website kwam tot stand via de SCRUM-methode, met een klein kernteam. ‘Het doel van de nieuwe site is om exceptionele mensen te werven’, aldus Konieczek. ‘De strategie om dit te bereiken is gebaseerd op onder meer de kracht van referral recruitment, snel handelen en een persoonlijke aanpak.’

De nieuwe website bevat onder meer:

• De mogelijkheid voor bezoekers om via LinkedIn te kijken wie ze al kennen in hun netwerk die werkt of gewerkt heeft bij DLL.

• Integratie met sociale media om makkelijk vacatures bekend te maken op Twitter, Facebook, LinkedIn, Xing en Glassdoor

• Een mobiele responsive omgeving met een simpel en eenvoudig sollicitatieproces, om bezoekers een optimale ervaring te bieden, ongeacht het apparaat dat ze gebruiken.

• De mogelijkheid om job alerts te ontvangen, als een nieuwe vacature ontstaat die past bij de interesses van de sitebezoeker.

• Integratie van lokale arbeidsvoorwaarden per land.

• Enkele video’s en foto’s die mensen een idee van DLL geven.

• De mogelijkheid om de site te vertalen in Frans, Duits, Portugees, Spaans en Chinees.

dllWat was de impact van de case?

‘De eerste resultaten zijn great‘, aldus Konieczek. ‘We ontvingen zeer positieve feedback van bezoekers, kandidaten en van onze DLL-collega’s). Bezoekers zijn blij met de content op de site, ze krijgen een goed beeld van hoe internationaal we zijn, ze zien persoonlijke video’s en ze kunnen makkelijk banen zoeken die voor hen interessant zijn. Veel mensen hebben zich al aangemeld voor de job alerts. En we zien ook al sollicitaties binnenkomen via mobiele devices. Een paar maanden geleden was dit nog niet mogelijk.’

‘Bezoekers krijgen nu een goed beeld van hoe internationaal we zijn’

Doordat het nu bovendien eenvoudig is vacatures te delen op sociale media, ‘gebruiken veel collega’s de website om onze vacatures actief in hun netwerk te promoten. Dit heeft een positief effect op ons online employer brand en verhoogt het aantal referrals.’

Binnenkort gaat het bedrijf kandidaten vragen hoe waarschijnlijk het is dat ze DLL zullen aanraden aan anderen (de Net Promoter Score). Konieczek hoopt daarmee meer gedetailleerde informatie over de totale ervaring te verzamelen. ‘Daarnaast checken we natuurlijk regelmatig Google analytics om te kijken hoe bezoekers op onze site zich gedragen.’

dll

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Intern:

Marilyn Agliotti (DLL HR), Adri Verwegen (DLL IT), Zeeland Yuen (DLL Communications) & the Steering Committee (Steve Hanebury US, Valerie Paradis Europe, Mauricio Rost South America & Andrea Loggenberg AsiaPac).

Extern:

Creative Agency 09.30 (design), The Formery (EVP) Iquality (development), Cloudwatch & Lumesse (ATS-support), Green House Group (SEO) en IQ-Media (video’s).

werf& awardsOok kans maken op een Werf& Award 2017?

Wil jij de opvolger worden van Hunkemöller, Tata Steel, Albert Heijn of Philips? Stuur dan uiterlijk 10 maart 2017 vóór 17.00 jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor alle informatie op Werf& Awards.

Lees hier over andere inzendingen van de Werf& Awards:

werf& awards jobtalkOf nog even terugblikken op 2016?

Dit zijn de winnaars van de eerste Werf& Awards

 

 

 

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners