Gem. leestijd 2 min  1978x gelezen

Netwerk blijkt nog steeds allerbelangrijkste middel om een baan te vinden

Netwerk blijkt nog steeds allerbelangrijkste middel om een baan te vinden

Niet alleen recruiters zweren bij referrals, ook werkzoekenden vinden hun eigen netwerk het allerbelangrijkste middel om aan een baan te komen. Bijna een kwart van alle baanwisselaars zegt die nieuwe baan te danken aan een bekende.

Vacaturesites (13%) en uitzendbureaus (9%) komen samen nog niet eens aan de kracht van netwerken, zo blijkt uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO), waarvoor onder meer zo’n 2.900 mensen zijn ondervraagd die in het afgelopen jaar van baan gewisseld. En de kracht van persoonlijke netwerken neemt bovendien toe, terwijl die van vacaturesites, uitzendbureaus en open sollicitaties juist afneemt.

Belangrijkste baanvindkanalen 2017 netwerken

Netwerken niet enige stijger

Netwerken is niet het enige kanaal waarvan het belang toeneemt. Ook sociale media (+2%) en het gebruik van CV-databases (+1%) worden dit jaar vaker genoemd dan in 2016 als kanaal waar de baanwisselaar zijn nieuwe werkkring gevonden heeft.

Niet alleen meer voor hoger opgeleiden

Opvallend is dat het belang van persoonlijke netwerken eigenlijk over de hele linie sterk is. Waar voorheen vooral hoogopgeleiden aangaven via bekenden een nieuwe baan te vinden, neemt dit nu ook onder vmbo’ers een grote vlucht. Dit jaar geven relatief gezien twee keer zoveel vmbo’ers als in 2016 aan via het eigen netwerk een overstap te hebben gemaakt.

Effectiviteit netwerken per opleidingsniveau

Voor oudere is uitzendbureau nog steeds belangrijk

Als we kijken naar leeftijdsverdeling, valt op dat vooral 50-plussers nog veel vertrouwen hebben in traditionele oriëntatiekanalen. Zo zegt ruim 16% van hen in 2017 via een uitzendbureau aan een nieuwe baan te zijn gekomen. Jongeren schrijven een overstap naar een andere job eerder toe aan het gebruik van sociale media.

Vele vormen van mismatch

‘De Nederlandse arbeidsmarkt kent veel verschillende vormen van mismatch’, aldus Geert-Jan Waasdorp, directeur van de Intelligence Group, het bureau dat het onderzoek uitvoert. ‘Een van de belangrijkste en meest onderschatte problemen is dat werkgevers en werknemers andere kanalen gebruiken om elkaar te zoeken. Werkgevers kunnen nog veel winst halen door doelgroepgerichter te werven, en de oudere werknemers kunnen dat door moderne kanalen te omarmen.’

Top-5 meest effectieve kanalen om een baan te vinden per leeftijdscategorie

<30 30-50 >50
1 Netwerken/bekenden Netwerken/bekenden Netwerken/bekenden
2 Vacaturesites Vacaturesites Uitzendbureau
3 Sociale media Uitzendbureau Vacaturesites
4 Uitzendbureau Sociale media Open sollicitatie
5 Open sollicitatie Open sollicitatie W&S (headhunter benaderen)

1,3 miljoen nieuwe banen in Nederland

Over heel 2017 genomen kunnen tot nu toe al 1,3 miljoen Nederlanders zeggen dat ze een nieuwe baan hebben gevonden. Het continu lopende Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) stelde bijna 2.900 van hen de vraag: ‘Via welk oriëntatiekanaal / manier van zoeken bent u aan deze / uw laatste baan gekomen?’

Lees verder:

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners