De mobiel is allang niet meer voor oriëntatie alleen. Het afgelopen jaar steeg het aantal afgeronde mobiele sollicitaties zelfs met 352 (!) procent.Â
Dat blijkt uit cijfers van deBanenSite. De vacaturesite zag in het eerste kwartaal vorig jaar dat 3,9 procent van de voltooide sollicitaties via de mobiel werd gedaan, en dat dit een jaar later ruim was verdubbeld. Doordat tegelijkertijd het totaal aantal sollicitaties toenam, kwam het cijfer van ruim 350 procent eruit.
Niet meer alleen oriëntatie
De mobiel is dus duidelijk niet meer alleen voor oriëntatie, aldus Marijke Adema van deBanensite, die daarom meteen maar pleit voor meer adaptive sites (in plaats van responsive). “In een tijd waarin veel recruiters wel het belang van een goed ingerichte mobiele site kennen, maar niet de knowhow hebben, valt er veel te winnen. Bij een aparte mobiele site (adaptive) in plaats van een geschaalde (responsive) kun je de site helemaal aanpassen aan de mobiele gebruiker. Zo’n gebruiker is immers anders dan een bezoeker die via de lap- of desktop je website bezoekt. Kortere content is daarbij onmisbaar, net als een aangepaste header, apart ontwerp en een overzichtelijke navigatie.”
Vereisten voor goede adaptive site
- De werkzoekende moet direct kunnen solliciteren;
- De werkzoekende moet eenvoudig zijn cv kunnen toevoegen, of dit kunnen integreren van LinkedIn;
- De werkzoekende moet de vacature kunnen delen of bewaren: zo kan hij/zij later alsnog via desktop/tablet reageren.
Optimale vindbaarheid
Een aantal tips voor een goed vindbare (SEO-)vacaturetekst:
- Gebruik (combinaties van) tref- en zoekwoorden in de tekst;
- Gebruik (tussen)koppen H1 t/m H3;
- Gebruik synoniemen;
- Gebruik opsommingen;
- Schrijf een grammaticaal correcte tekst;
- Personaliseer de vacature met beeld, zoals video’s, een logo of afbeeldingen.
De mobiele toekomst
Kortom: er valt nog veel te halen op het gebied van mobile recruitment, aldus Adema. “Zorg ervoor dat je de mobiele sollicitanten niet vergeet in je proces: zij zijn immers de toekomst.”