In 2 jaar tijd zag Specsavers zijn talentpool groeien van 0 naar 2.500 mensen, in 5 landen. ‘Allemaal dankzij geautomatiseerde talentpipelines’, zegt Nick Eaton, binnenkort spreker op Talent Acquisition Live.
Nick Eaton is Hoofd Recruitment en Talent Acquisitie bij Specsavers Noord-Europa. Donderdag 20 september komt hij op Talent Acquisition Live vertellen hoe geautomatiseerde talentpipelines overzicht bieden om tijd te besparen bij het werven en selecteren. Hierbij alvast wat tips:
> Wat is de kracht van ‘geautomatiseerde talentpipelines’?
‘Met zulke pipelines kun je de interesses, behoeften en motivaties in het carrière en het leven van je kandidaten beter begrijpen. Dat zorgt ervoor dat je veel dieper gaande recruitmentgesprekken kunt voeren en de kwaliteit van het werven omhoog schiet.’
> Hoe helpen zulke pipelines precies bij het werven?
‘Wij gebruiken zelf de software van CandidateID. Hiermee konden we kandidaten op moeilijk te werven gebieden lokaliseren en een aantal van de moeilijkste vacatures invullen. We hebben de software ook gebruikt om professionals te inspireren zich aan te sluiten bij op maat gemaakte evenementen, toegesneden op hun professionele ontwikkeling. Daarna hebben we een aantal belangrijke wervingen verricht, ondanks dat dit niet het primaire doel was!’
> Wat wordt je takeaway op Talent Acquisition Live?
‘Hoe je talent communities kunt ontwikkelen, hoe met talent om te gaan en hoe een relatie met hen aan te gaan. En ook: het breder denken dan alleen voor specifiek jouw bedrijf, maar voor je hele branche. Op die manier denken kan leiden tot betere, meer betrokken en gekwalificeerde kandidaten.’
‘Denk niet alleen voor je bedrijf, maar voor je hele branche. Dit kan leiden tot betere kandidaten’
> Hoe moet je voor de hele branche denken?
‘Wij hebben bijvoorbeeld de Specsavers Green Club. Die club hebben we opgezet om met alle opticiëns in Noord-Europa samen te werken. Daarbij hadden we 3 doelen: opticiens de kans bieden om hun certificeringstraining voor de allereerste keer online te doen, hen tips en hulpmiddelen aanbieden om professioneler en commerciëler te worden, en ten slotte om de bijdrage van Specsavers te laten zien aan de ontwikkeling voor de hele branche.’
> Waar moeten bedrijven op letten die willen beginnen met geautomatiseerde talentpipelines?
‘Een talentpipeline is géén wervingsdatabase van kandidaten. Je moet de mensen die in jou geïnteresseerd zijn en al meer weten over jou en je branche, leren kennen en tijd in hen investeren. Je moet de inhoud breed houden, boeiend maken en hen langzaam geïnteresseerd en bewust maken over wie je bent en wat je doet.’
‘Een talentpipeline is géén wervingsdatabase van kandidaten’
‘Als je hen ‘koud’ benadert, loop je niet alleen het risico om hen te verliezen, maar ook om de volledige integriteit die je wilde bereiken kwijt te raken. Bovendien is dat niet het moment om eenvoudig vacatures te versturen, dit zal onmiddellijk de community kapot maken waar je zo hard aan hebt gebouwd!’
> Heb je nog een ‘geheime tip’?
‘Wees geduldig! Je regelt dit niet zomaar even van de ene op de andere dag. Wijzelf hebben in de laatste 2 jaar onze talentenpool uitgebreid van 0 naar 2.500 mensen in 5 landen. Maar onze betrokkenheid is groot en we staan op het punt om ons online platform als resultaat te lanceren. Je moet ook ervoor zorgen dat je alle gegevens en rapportages over de kandidaten vanuit software zoals CandidateID structureel bekijkt. Dat moet je vervolgens gebruiken om te bepalen hoe en wanneer je in contact wilt komen met je community. Dit moet je zorgvuldig en weloverwogen doen.’
Ook aan de slag met geautomatiseerde talentpipelines? Kom naar Talent Acquisition Live.
Op Talent Acquisition Live op 20 september vertelt Nick Eaton hoe hij kwalitatieve talentpools heeft opgebouwd bij Specsavers. Schrijf je hier in om zijn succesverhalen te horen.
Lees meer over Talent Acquisition Live:
- Maarten Lens-Fitzgerald: ‘Voice gaat het werk van recruiters efficiënter maken’
- Nieuw Europees event over innovatie in recruitment: Talent Acquisition Live 2018