Gem. leestijd 3 min  966x gelezen

‘Niets zo krachtig als mensen die hun eigen verhaal vertellen’

‘Niets zo krachtig als mensen die hun eigen verhaal vertellen’

Probeer in je arbeidsmarktcommunicatie jezelf nooit mooier voor te stellen dan je bent. En laat mensen zelf hun verhaal vertellen.

Zie daar in een notendop het succesrecept van Tata Steel, eerder dit jaar winnaar van een van de allereerste Werf& Awards uit de geschiedenis. ‘Wat arbeidsmarktcommunicatie echt anders maakt dan corporate communicatie, is dat het gaat om de waarheid’, aldus ‘recruitment marketeer’ Edwin van der Sande. ‘Als je dingen te mooi maakt, staat iemand binnen drie maanden weer buiten.’

Van 80 naar 130

edwin-van-der-sande-2Van der Sande, die bij Tata Steel betrokken is bij de employer branding-aanpak, was recent te gast bij RecruitmentTV om over de werving van het staalbedrijf te vertellen. Daar zei hij dat het een aantal jaar geleden nog best moeite kostte om de bedrijfsopleiding helemaal te vullen, maar dat het nu geen enkel probleem meer is. ‘Dat is natuurlijk heel fijn.’ En dat terwijl het totaal aantal leerlingen is verhoogd van 80 naar 130.

‘Als je dingen te mooi maakt, staat iemand binnen 3 maanden weer buiten.’

Vroeg interesseren voor techniek

Waar dat succes vandaan komt? Van der Sande: ‘Er ligt een hele strategie aan ten grondslag. Dat begint bij leerlingen heel vroeg interesseren voor techniek, niet eens om ons als werkgever neer te zetten. Vervolgens laten we ze kennismaken met onze bedrijfsopleiding en ons bedrijf, en uiteindelijk gaan we ze pas werven.’

Samenwerking met 21 vmbo-scholen

Tata Steel werkt bijvoorbeeld samen met 21 vmbo-scholen in de regio. In het derde leerjaar bezoeken leerlingen van al die scholen het bedrijf in IJmuiden. ‘Dan hebben we een competitief spelprogramma, waarin ze tegen andere scholen strijden.’ Tegelijk praten de vmbo-leerlingen ook met leerlingen die al op de bedrijfsopleiding zitten, en nemen ze een kijkje in het bedrijf.

tata steel opleidingen werving eigen verhaal

Een persoonlijk kaartje voor de Open Dag

Dat eerste bezoek levert Tata Steel een schat aan huisadressen op. Leerlingen die eenmaal geweest zijn, krijgen vervolgens persoonlijk een kaartje thuis voor de Open Dag. ‘Heel simpel’, aldus Van der Sande. ‘Maar ook heel effectief. Want niet alleen die leerling ziet dat kaartje, maar ook de ouders van die leerling. En dat zijn zeker op die jonge leeftijd heel belangrijke beïnvloeders.’

Eigen leerlingen: heel krachtig

Voor de leerlingenwerving maakt Tata Steel zoveel mogelijk gebruik van de verhalen van de huidige leerlingen, zegt Van der Sande. ‘Zij kunnen als geen ander uitleggen waarom ze op de bedrijfsschool zitten. Dat is heel krachtig. Zo gaan leerlingen van ons soms naar een voorlichtingsavond op hun oude school om over deze school te vertellen.’

‘Leerlingen kunnen als geen ander uitleggen waarom ze op de bedrijfsschool zitten.’

Baangarantie

Tata Steel biedt iedere leerling die aan de bedrijfsopleiding begint bij succesvolle afronding een baangarantie. ‘Dat maakt ons voor die doelgroep een heel geliefde werkgever’, dat snapt Van der Sande ook. ‘En daar zijn we uiteraard erg blij mee.’ De bedrijfsopleiding levert bovendien kwalitatief resultaat op, zegt hij. ‘We hebben een slagingspercentage van 88 procent, terwijl het landelijk gemiddelde voor dit soort opleidingen slechts op 65 procent zit.’

Award voor heel veel mensen

De Werf& Award, die Tata Steel eerder dit jaar won, noemt Van der Sande ‘vooral de verdienste van heel veel mensen in de organisatie. Al die mensen die het mogelijk maken dat we succesvol zijn. Het zijn onze collega’s die het verhaal vertellen. Daar zijn we erg trots op.’

tata steel eigen verhaal vertellen waarheid procesoperator employer branding

Bewust en kritisch omgaan met je budget

Heeft hij misschien nog een tip voor technische bedrijven die minder makkelijk aan instroom komen? ‘Wat ons verhaal succesvol maakt, is denk ik dat we heel erg zijn teruggegaan naar de basis. Wat hebben we nou precies nodig? De staalmarkt waarin wij zitten staat enorm onder druk. Dat dwingt je om heel bewust en kritisch om te gaan met je budget. Als mensen uit de eigen organisatie zelf het verhaal vertellen, scheelt dat dus een hoop. En mensen kunnen ook heel goed het verhaal vertellen, is mijn ervaring.’

Meer van zulke verhalen?

Lees elke week de Nieuwsbrief van Werf& en blijf op de hoogte van alles wat er gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment! Doe het nu, het is gratis en je mist nooit meer iets!

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners