Gem. leestijd 2 min  1685x gelezen

Mees van Velzen (MrWork): ‘Recruitment moet hoognodig democratiseren’

Mees van Velzen (MrWork): ‘Recruitment moet hoognodig democratiseren’

De online wereld heeft consumenten al veel meer macht gegeven ten opzichte van bedrijven. Nu gebeurt hetzelfde in recruitment, ziet Mees van Velzen (MrWork). ‘Uiteindelijk gaat iedereen die democratisering voelen.’

Zoals zoveel succesvolle bedrijven is het Rotterdamse MrWork geboren uit frustratie. Oprichter Mees van Velzen woonde een jaar of 6 geleden in Duitsland, maar zag er destijds enorm tegenop om te gaan solliciteren. ‘Sterker nog: ik had er een pesthekel aan’, zei hij. ‘Ik had het gevoel dat ik bij zo’n werkgever op mijn knieën moest, terwijl ik dacht: ik heb toch zelf ook best iets te bieden? En ik wil ook iets weten van dat bedrijf waar ik solliciteer. Maar hoe kom ik daar ooit achter?’

‘Ik had een pesthekel aan solliciteren’

Ondertussen zag hij dat in de online ontwikkeling de consument steeds meer macht begon te krijgen. ‘Ik keek naar sociale media, en zag dat het hele aankoopproces van producten werd gedemocratiseerd. Kijk naar KLM, waar je via webcare binnen 1 minuut antwoord krijgt op je vragen. Dat was voorheen echt ondenkbaar. Er is in de laatste jaren veel meer kracht in de handen van de consument gekomen.’

Geen last van krapte

Op dat moment werd bij Van Velzen het idee geboren: ik wil dat ook in werving en selectie. ‘Via sociale media is het mogelijk geworden dat je echt een connectie aangaat met je doelgroep. Nog vóórdat ze solliciteren dus. Dan gaat het erom dat je niet alleen maar zendt, als organisatie, maar dat je openstaat voor contact, en dat je stapsgewijs je verhaal vertelt. Als je vanuit dat idee gaat werken, heb je ook helemaal geen last van krapte, daar ben ik van overtuigd.’

Grote challenger in recruitment

Van het een kwam het ander. En inmiddels is Van Velzen met MrWork een van de grootste en snelst groeiende challengers in de recruitmentbranche. Het bedrijf telde in 2016 nog maar 6 man, maar zit in Rotterdam inmiddels met ‘een man of 35’, aldus Van Velzen, en in Engeland met zo’n 7 medewerkers. Verdere internationale uitbreiding staat op de rol.

‘ik geloof er heilig in dat verbinding met de kandidaat de toekomst van je wervingssucces bepaalt’

Het geheim van dat succes zit volgens de oprichter overigens níet in de technologie die wordt gebruikt. ‘Natuurlijk, we zijn op technologie gebouwd. Maar technologie helpt vooral om barrières weg te nemen om een connectie met je doelgroep te bouwen. De oplossing die wij bieden is juist de echte connectie die je kunt maken met de kandidaat, via sociale media. Omdat ik er heilig in geloof dat in die echte verbinding de toekomst ligt als je met je werving succes wil boeken.’

werf& selectie jaarcongres overzichtBenieuwd naar Mees’ hele verhaal?

Hij spreekt donderdag 6 december op het Breaking Seminar Candidate Experience over “Van hunten naar verleiden; hoe social media bedrijven dwingen hun recruitmentstrategie te veranderen”. Interesse? Meld je aan »

Of kijk eerst nog even de video:

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners