Sociale media zijn belangrijker geworden dan alle andere wervingsmiddelen samen. En de meerderheid van de bedrijven zet meer dan 3 verschillende sociale media in.
LinkedIn blijkt nog steeds veruit de populairste tool om vacatures te plaatsen en aan employer branding te doen, maar YouTube en Instagram maken een snelle opkomst mee, aldus onderzoek dat MrWork onlangs uitvoerde onder 248 bedrijven in heel Nederland. Alleen Twitter blijft dit jaar in gebruik achter bij vorig jaar.
Social Media Recruitment, wat is dat eigenlijk?
Aan de respondenten (van wie 71 procent vrouw is) is eerst gevraagd wat zij verstaan onder het begrip ‘Social Media Recruitment’. Daaruit blijkt dat meer dan 80 procent employer branding en direct sourcing als onderdeel ervan ziet. Vacatures op LinkedIn zetten en een social talentpool opbouwen hoort voor een kleiner deel van de ondervraagden erbij. En 58 procent vindt zelfs dat advertenties plaatsen op sociale media tot het fenomeen ‘Social Media Recruitment’ behoort.
Met welke middelen werven bedrijven?
Sociale media zijn overigens nog steeds zeker niet het enige middel waarmee bedrijven werven. Online advertenties zijn ook veel gebruikt, net als jobboards en werkenbij-sites. Ook de good old werving- en selectiebureaus en open sollicitaties worden nog veel genoemd. En zelfs offline advertenties, dus gewoon in de krant of bijvoorbeeld in de winkeletalage, zijn voor 1 op de 5 respondenten nog een beproefd wervingskanaal. Al maakt het lijstje ook de definitieve doorbraak van sociale media wel duidelijk.
Er zit nog steeds groei in sociale media
En er zit ook nog steeds groei in het gebruik van sociale media, aldus de onderzoekers. Nu al zegt 62 procent van de respondenten sociale media te gebruiken om aan hun employer brand te bouwen. Maar van de 38 procent die dat dus niet doet, zegt 61 procent het wel van plan te zijn. Nog eens 11 procent zegt – opmerkelijk genoeg – reeds een succesvol employer brand te hebben, en daarom niet aan sociale media te doen. ‘Een tricky stellingname’, zegt Mees van Velzen, oprichter en ceo van MrWork, en betrokken bij het onderzoek.
YouTube en Instagram goed voor employer branding
LinkedIn blijkt volgens het onderzoek vooral te worden gebruikt om actief naar mensen te sourcen, en ook om vacatures te posten is het populair (net als Twitter). Gaat het echter om het versterken van het employer brand, dan worden YouTube en Instagram vaak als waardevoller gezien. ‘Heel visuele netwerken blijken goed te werken om je verhaal te kunnen vertellen’, aldus Van Velzen. ‘We zien sowieso dat video erg in opkomst is. Media met video worden steeds belangrijker. En YouTube voegt ook niet voor niets steeds meer social features in, zodat ook interactie met de kijker steeds beter mogelijk wordt.’
7 kansen voor 2017
Volgens Van Velzen wordt Social Media Recruitment inmiddels vrijwel overal gezien als meer dan een manier om vacatures te verspreiden. Hij ziet dan ook volop kansen voor 2017. Hij noemt er specifiek 7.
#1. Snapchat
Snapchat groeit niet alleen sterk in gebruik, ook de advertentiemogelijkheden nemen er toe, waarschijnlijk binnenkort ook in Europa. ‘Omdat het materiaal op Snapchat na korte tijd automatisch wordt verwijderd, worden unieke promoties mogelijk’, aldus Van Velzen. ‘En door meerdere beelden achter elkaar in een “Snapchat-Verhaal” te plaatsen, kun je inspirerende verhalen vertellen.’
#2. Instagram
Ook op Instagram zijn nog veel dingen mogelijk als het gaat om employer branding, legt Van Velzen uit. Niet alleen kwam het netwerk in augustus al met de mogelijkheid om een bedrijfsprofiel aan te maken, er is nu ook het zogeheten “Instagram Stories”. ‘Daarmee kun je eigenlijk hetzelfde als bij de verhalen van Snapchat, maar dan verspreid je de content onder jouw Instagram-volgers. Aangezien Instagram vaak gebruikt wordt om favoriete merken te volgen, zou dit een goed kanaal kunnen zijn om je Employer Brand te versterken.’
#3. Whatsapp
Ook Whatsapp gaat bedrijven toelaten op haar netwerk. Aangezien het in principe een berichtendienst is, kun je er op het eerste gezicht misschien minder dan op andere sociale media. Maar bijna 10 miljoen Nederlanders gebruiken het, dus is het wel zaak goed na te denken over hoe je Whatsapp kunt inzetten om je recruitment te versterken.
#4. Facebook voor een talentpool
Een andere kans ligt er volgens Van Velzen bij Facebook, en dan met name om het te gebruiken om een talentpool op te bouwen. ‘Facebook is bijvoorbeeld veel bezig met het verbeteren van de functies voor chatbots in de Messenger app. En als bedrijven hun talentpool opbouwen in Facebook wordt het ook makkelijker om de vacatures te verspreiden onder de juiste doelgroep. Met de chatbots wordt bekeken welke vacatures het beste passen bij de ontvanger en deze worden dan via Messenger verspreid. Dat kan Facebook een voordeel geven op LinkedIn’, verwacht Van Velzen.
#5. Livestream content
De inzet van video is dit jaar al doorgebroken, maar volgend jaar volgt de overtreffende trap, voorspelt Van Velzen: livestreams. ‘Daarmee kun je video’s delen op het moment dat ze geschoten worden. Hier zijn al mogelijkheden voor op Facebook, maar je kunt dit bijvoorbeeld ook inzetten op Snapchat. Livestreams kun je perfect inzetten tijdens evenementen of andere promoties. Doordat de kijker realtime kan kijken wat je doet, zal de buzz rondom je actie toenemen.’
#6. Mobiel
Social Media worden steeds meer mobiel gebruikt. Er zijn zelfs kanalen die alleen mobiel gebruikt kunnen worden, zoals Snapchat. ‘Hierom is het van belang om de sollicitatieprocedure op mobiel zo ideaal mogelijk te laten verlopen’, adviseert Van Velzen. ‘Zo is het handiger om opties als CV’s uploaden niet verplicht te maken op telefoon. Ook kun je bijvoorbeeld ‘solliciteren via LinkedIn’ gebruiken. En ook follow-ups zijn populairder aan het worden, waardoor je op een later moment de volledige sollicitatie af kan maken.
#7. Candidate journey
De zogeheten Candidate Journey wordt steeds meer het uitgangspunt van Employer Branding, aldus het inmiddels 20 man sterke MrWork, dat begin volgend jaar ook in Duitsland en Engeland gaat starten. ‘Als je de zoektocht van een werkzoekende in kaart hebt, kun je daarop perfect aansluiten met jouw Employer Brand’, stelt Van Velzen. ‘Social Media Recruitment zal dus meer vanuit data ingezet worden, zodat een campagne zo goed mogelijk aansluit op de doelgroep.’
Meer lezen?
- Download hier het hele onderzoek