Leuk idee van het Amerikaanse MuleSoft: gratis pizza, en dan met zijn allen 4 uur lang lekker nieuwe medewerkers werven.
Referrals is meestal de beste recruitmentstrategie: goede kandidaten, die bovendien vaak lang blijven en relatief goedkoop zijn om te werven. Maar hoe krijg je je eigen medewerkers enthousiast om kandidaten aan te brengen?
Hire-a-thon
Bij het Amerikaanse MuleSoft hebben ze daar iets op gevonden. De appbouwer organiseert speciale hire-a-thons, of werf-athons, zoals we het in Nederlands kunnen vertalen. Hoe gaat dat in zijn werk?
- Iedereen stopt met werken voor een uur of 4 en gaat dan in groepjes van ongeveer 10 mensen bij elkaar zitten.
- Die teams zijn gemengd over verschillende afdelingen, en worden geleid door een manager.
- Medewerkers lopen door hun eigen LinkedIn-netwerk heen en geven de beste mensen met wie ze ooit hebben gewerkt, een vlaggetje.
- Ze melden hun netwerk ook dat MuleSoft mensen zoekt, zodat ze hopen dat die boodschap voorbij de eerstegraadsconnecties komt.
- De teams krijgen een lijst met open vacatures, maar nadrukkelijk ook de melding zich daar niet toe te beperken: goede kandidaten die niet op een bestaande vacature passen kunnen in de ‘open categorie’ worden ingevuld.
- Er worden vervolgens punten gegeven: interne referrals krijgen 50 punten, externe referrals 25 punten en er zijn 50 bonuspunten te verdienen voor het team dat gekwalificeerde kandidaten meteen tijdens de werf-athon weet in te plannen in de agenda van een van de 11 recruiters van het bedrijf
- Het team met de meeste punten wint een prijs. De medewerker die het hoogste aantal nieuwe medewerkers aanbrengt die het langer dan 90 dagen volhouden wint bovendien ook een award.
- Er is genoeg gratis pizza voor iedereen.
‘Zolang we groeien, is toptalent onze grootste prioriteit’, vertelt MuleSofts recruitmentmanager Melanie Tantingco op de site van LinkedIn. ‘Toen ik hier 2 jaar geleden begon was ik medewerker nummer 95. We hebben er nu 384, en zullen eind van dit jaar over de 500 gaan. Dat betekent dat we bijna 1 nieuwe medewerker per dag. aannemen.’
Database
De uitkomst van de werf-athon is een database van hooggekwalificeerde kandidaten, die door de medewerkers zelf zijn uitgekozen. De 11 recruiters van het bedrijf gaan vervolgens aan de slag om de kandidaten ook te benaderen.
Resultaten
De werf-athon, gehouden in drie kantoren (San Francisco, Buenos Aires en Londen) leidde tot 800 referrals, van wie er 135 werden uitgenodigd voor een gesprek. Dit heeft al tot 12 aannames geleid, met nog meer in de pijplijn, zo wordt op LinkedIn gemeld. ‘We hadden toevallig ook een paar mensen van ons Aziatisch kantoor hier over de vloer tijdens de werf-athon’, aldus Tantingco. ‘Waren zij er niet, dan was het vast niet gelukt om onze vacature in Singapore te vervullen.’
Nog 2 voordelen
Er zijn nog 2 voordelen aan de werf-athon geweest, aldus Tantingco. Niet alleen is de talentpool (weer) gevuld met uitstekende kandidaten waarop een beroep kan worden gedaan bij nieuwe vacatures, ook is het hele onderwerp referral weer wat meer gaan leven. ‘Het is een prachtige manier om mensen eraan te herinneren dat recruitment onze prioriteit is, en dat referrals daarvoor belangrijk zijn.’
Het team denkt er daarom aan het evenement jaarlijks te organiseren. Tenminste, als de wervingsbehoefte zo groot blijft als hij nu is…
Foto’s via LinkedIn