Gem. leestijd 2 min  623x gelezen

Meer referrals? Je nieuwe medewerkers blijken de beste bron

Meer referrals? Je nieuwe medewerkers blijken de beste bron

Wil je meer referrals, dan moet je het vooral van je nieuwe medewerkers hebben, blijkt uit nieuw onderzoek. Juist de nieuwelingen raden de organisatie het liefst bij anderen aan.

Van de medewerkers die minder dan 1 jaar in dienst zijn, raadt meer dan 86 procent de organisatie aan bij vrienden en kennissen. Dit aantal neemt vanaf het tweede jaar af, en na 5 jaar is nog maar 70 procent enthousiast ambassadeur van de organisatie. Wie meer referrals wil aantrekken, kan zijn hoop dus maar het best vestigen op de groep nieuwe medewerkers, aldus recent onderzoek van Effectory onder 280.000 Nederlanders.

Wittebroodsweken

Nieuwe medewerkers lijken echte wittebroodsweken te kennen, aldus het onderzoek. Nieuwelingen zijn in hun eerste jaar bijzonder positief over hun werkgever. Zo zijn ze trots op de organisatie (78%) en tevreden over hun werkzaamheden (90%). Ook hun collega’s zien ze helemaal zitten (89%), net zoals hun leidinggevende (85%).

Na 5 jaar is het enthousiasme over de hele linie afgenomen

Steeds minder enthousiast

Na 5 jaar is dit enthousiasme over de hele linie afgenomen. Ongeveer 70% van de medewerkers is dan nog trots op de organisatie, 84% blijft tevreden over de werkzaamheden. Het enthousiasme over collega’s is gedaald tot 84%, en dat over de leidinggevende zelfs tot slechts 77%. Deze percentages blijven dalen naarmate de lengte van het dienstverband toeneemt, al vlakt die daling wel steeds meer af.

Overdonderd door nieuwe indrukken

“Medewerkers die binnenkomen zijn overdonderd door alle nieuwe indrukken”, aldus Guido Heezen, directeur en oprichter van Effectory. “Ze zien alle aspecten van de organisatie voor het eerst en meestal spreekt dit hen enorm aan. Na verloop van tijd worden pas de minder rooskleurige aspecten zichtbaar. Ieder huisje heeft zijn kruisje, dit geldt ook voor organisaties. De loyale medewerkers, die echt bij de organisatie passen, blijven over.”

‘De minder rooskleurige aspecten van een organisatie worden pas na verloop van tijd zichtbaar’

Talent aantrekken

Juist de groep nieuwe medewerkers blijkt interessant om ook weer nieuw talent aan te trekken. “Deze medewerkers hebben de selectieprocedure al succesvol doorlopen. Ze passen bij de organisatie en kunnen goed inschatten wie in hun kennissenkring ook in het plaatje past”, stelt Heezen. “Ze vertellen enthousiaste verhalen en maken zo waardevolle reclame. We zien bovendien dat talent dat via medewerkers binnenkomt meestal goed bij een organisatie past.”

Instroomonderzoek doen?

Werkgevers zouden hier volgens hem vaker hun voordeel mee kunnen doen. “Blijf daarom goed in contact met nieuwe mensen. Begrijpen ze hoe de organisatie functioneert? Een instroomonderzoek kan hierbij helpen. Het is waardevol om hierin te investeren, zodat nieuwe medewerkers met plezier aan de slag kunnen en ze hun enthousiasme tegelijkertijd met de buitenwereld kunnen delen.”

Lees ook:

Meer van zulke verhalen?

Lees elke week de Nieuwsbrief van Werf& en blijf op de hoogte van alles wat er gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment! Doe het nu, het is gratis en je mist nooit meer iets!

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners