Arbeidsmarktcommunicatie moet niet alleen om techniek gaan. Meer creativiteit, dat is juist wat nu hard nodig is, stelt Gertjan de Waal. En wel om 3 heel goede redenen…
In de vele verhalen die ik lees over arbeidsmarktcommunicatie en recruitment gaat het best vaak over ‘technische’ zaken. Over termen als cost per hire, of over de rol van Big Data en de potentie van recruitment automation in ons vak, om zo maar eens een paar onderwerpen te noemen.
Genoeg redenen voor meer creativiteit
In die verhalen gaat het heel weinig over creativiteit in arbeidsmarktcommunicatie. En dat vind ik erg jammer. Er zijn namelijk genoeg redenen te verzinnen waarom we juist in een schaarse arbeidsmarkt meer moeten focussen op de inzet van creativiteit in arbeidsmarktcommunicatie. Ik noem er 3.
1. Creativiteit maakt het verschil
Op de huidige arbeidsmarkt zoeken veel bedrijven naar hetzelfde soort medewerkers. De bedrijven lijken op elkaar en ze bieden vaak identieke functies aan. Creativiteit kan in zo’n geval echt het verschil maken. Door op een onderscheidende manier te communiceren over je vacatures en over je werkgeverschap, zorg je ervoor dat de doelgroep voor jou kiest en niet voor je concurrent op de arbeidsmarkt.
2. Creativiteit raakt je doelgroep
Er zijn op dit moment al enorm veel mediakanalen beschikbaar om je vacatures bij je doelgroep te krijgen. En het aantal kanalen lijkt alleen nog maar toe te nemen. Maar in arbeidsmarktcommunicatie gaat het niet alleen erom dat je je doelgroep bereikt, het gaat er ook om dat je je potentiële kandidaat ‘beraakt’. En juist daar komt creativiteit om de hoek kijken. Mensen emotioneel raken is niet te automatiseren, maar vereist juist creativiteit. Alleen creativiteit kan ervoor zorgen dat mensen een moment stilstaan bij jouw boodschap en jouw vacature. Op dat moment is het zaadje geplant.
Alleen creativiteit zorgt ervoor dat mensen even stilstaan bij jouw boodschap en jouw vacature
3. Goede, creatieve werving selecteert
Ik kom regelmatig bedrijven tegen die op zoek zijn naar heel véél sollicitanten. Als ze veel mensen hebben, hebben ze immers wat te kiezen, denken ze dan. Ik adviseer hen meestal echter om juist op zoek te gaan naar heel weinig, maar wel erg goede kandidaten. Creativiteit kan ervoor zorgen dat de mensen die het beste passen bij de werkgever en de vacature, zich aangesproken voelen door de communicatie. Het kan ook ervoor zorgen dat de mensen die niet zo goed passen bij de organisatie en de vacature, besluiten om níet te solliciteren. En dat is fijn. Goede werving selecteert.
Over de auteur
Dit verhaal is geschreven door Gertjan de Waal, werkzaam bij The Addstore, ‘reclamenetwerk’ dat opdrachtgevers onder meer helpt bij vraagstukken op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Lees ook wat Gertjan hier eerder schreef:
- Vacatures rondpompen op sociale media, kunnen we daar eens mee stoppen?
- Werkgever, wat is je verhaal?
Ook je mening delen?
Er is nog ruimte voor bloggers die iets willen delen met het recruitersvakgebied! Mail je bijdrage, en je krijgt in elk geval respons.