Je eigen medewerkers zijn de beste wervers. Rondom dat idee bouwde Soosr een tool, die níet alleen gaat om het delen van vacatures. En nu is er ook internationale ambitie.
Dat referral werkt, dat is niet bepaald groot nieuws. Steeds meer organisaties ontdekken dat ook en proberen via allerlei manieren de eigen medewerkers enthousiast te maken om mee te doen in de strijd om talent. Met Soosr is er in Nederland ook een tool ontstaan die voor allerlei organisaties dat proces kan ondersteunen.
Coins verdienen
T-Mobile, een accountantskantoor in Zierikzee, een salesorganisatie, een uitzendbureau; al een boel bedrijven werken inmiddels met de tool, vertelde oprichter Marlise Mahieu recent aan Recruitment Tech TV. Het idee van Soosr is overigens vrij eenvoudig: medewerkers krijgen een link van bijvoorbeeld een vacature, en kunnen vervolgens coins verdienen als ze die vacature delen in hun eigen netwerk op twitter, Facebook of LinkedIn.
7% referral, 40% aannames
Soosr bestaat al langer, maar heeft pas sinds vorig jaar specifiek gekozen voor de recruitmentmarkt. Een logische zet, zegt Mahieu, die zelf een HR-achtergrond heeft. ‘Zie het als het digitaliseren van mond-tot-mondreclame.’ En dat werkt, weet ze. ‘We weten dat 7 procent van de sollicitanten binnenkomt via referral. Maar die 7 procent zorgt uiteindelijk wel voor 40 procent van de aannames.’ En die aannames blijven gemiddeld ook nog eens langer, zo blijkt.
Meer dan alleen referral
De voordelen van Soosr, aldus Mahieu: je vergroot je impact online, je krijgt meer traffic op je eigen site, en je werft direct in je gewenste doelgroep. Bovendien kan het systeem altijd worden ingeschakeld, ongeacht bijvoorbeeld het ATS dat je gebruikt. En, benadrukt ze: ‘We zijn meer dan alleen een referraltool. Ik geloof er sterk in dat je niet alleen vacatures moet verspreiden. Het accountantskantoor waarvoor we werken, maakt bijvoorbeeld leuke blogs. Die kun je hiermee ook eenvoudig delen onder je doelgroep.
‘Ik geloof er sterk in dat je niet alleen vacatures moet verspreiden’
3 pijlers
Het gaat volgens haar om drie pijlers: employer branding, referral en engagement. Zo kun je via de tool nu ook eenvoudig video’s verspreiden. ‘Dan kun je via je mobiel iets opnemen en zo een kijkje in de keuken geven.’
Grensoverschrijdende ambitie
De ambitie is in elk geval groot, tot over de landsgrenzen aan toe, vertelt Mahieu. ‘We willen nu eerst in Nederland meer voet aan de grond krijgen. Maar we hebben een Amerikaanse investeerder aan boord. Dus grensoverschrijdende ambitie? Dat zullen we zeker gaan waarmaken.’
Meer weten over de nieuwste recruitmenttech?
Op 23 november vindt voor de tweede keer het Recruitment Tech Event plaats. Met keynotes van onder meer Hung Lee en Ben van der Burg, maar liefst 24 break-outs, tientallen techdemo’s en de uitreiking van de Recruitment Tech Awards 2017. Tot 1 oktober profiteer je van 50 euro early bird-korting.