Bij Securitas staan elk jaar zo’n 2.000 vacatures open. Maar een beveiliger kan overal aan de slag. Hoe val je dan op bij de latent werkzoekende? Door te werven buiten de gebaande paden, stelt Lonneke Schagen.
Hoe trek je beveiligers aan in een krappe arbeidsmarkt? Dat is de uitdaging van Securitas, een van de grootste beveiligingsbedrijven ter wereld. Wij spraken Lonneke Schagen, manager recruitment en arbeidsmarktstrategie, over de creatieve wervingscampagne die zij ontwikkelde en waarover zij donderdag 22 november samen met haar collega Kim Thomas meer vertelt tijdens het Recruitment Tech Event in Utrecht.
> Wat is jullie hoofdboodschap voor het evenement?
‘Ga buiten de gebaande paden om nieuwe collega’s te werven en wees niet bang om iets nieuws te doen. Zorg dat je alles meet en evalueert. Door vernieuwend te zijn maak je geluid in de markt en val je op. Dus denk niet: ‘iedereen kent ons wel’. Securitas heeft een behoorlijke naamsbekendheid, maar wat het werk precies inhoudt weet zeker niet iedereen.’
> De hamvraag is dan: hoe valt Securitas nu dan op?
‘De arbeidsmarkt van beveiligers is extreem krap. Om toch voldoende beveiligers te kunnen werven én te leveren aan onze klanten leiden wij potentiële beveiligers op. Zo vergroten wij onze doelgroep. Elke maand starten er meerdere klassen met aspirant-beveiligers verdeeld over het land. Daarnaast zorgen we door de inzet van de juiste media dat we potentiële medewerkers bereiken. Wij focussen ons nu vooral op de latent zoekende door deze groep te verleiden en te inspireren om voor het vak beveiliger te kiezen. Omdat wij ons houden aan de afspraken zijn wij een betrouwbare werkgever en dat is een belangrijke factor om bij ons te solliciteren.’
> Wat maakt beveiligers werven zo anders dan bijvoorbeeld chauffeurs of monteurs?
‘Een beveiliger kan overal aan de slag. Competenties zoals alertheid, dienstverlenend en zorgzaamheid zijn voor veel beroepen interessant. Daarnaast hebben wij te maken met een lange politiescreening voordat mensen mogen starten. Dus na aanname moeten mensen gemiddeld nog 6 tot 8 weken wachten voordat ze echt kunnen starten. Voor sommige mensen is dit een onzekere lange wachttijd, waardoor ze toch kiezen voor een baan die eerder zekerheid geeft.’
> Hoeveel mensen zijn er jaarlijks nodig?
‘Wij hebben per jaar zo’n 1.800 tot 2.000 vacatures openstaan.’
> Hoe gaan jullie ‘buiten de gebaande paden’ op zoek?
‘De actief zoekende beveiliger is nagenoeg niet meer te vinden. Deze doelgroep kennen wij en zij kennen ons. Dus dat maakt dat we naar de latente doelgroep moeten uitwijken. Dat zijn bijvoorbeeld mensen die nu al werken in gerelateerde beroepen aan de beveiliging. Denk aan de nachtreceptionist bij een hotel, de portier of iemand die de kaartjes controleert bij de bioscoop. Dit zijn mensen in actieve beroepen die misschien nooit eerder aan beveiliging hebben gedacht, maar voor wie de beveiliging heel veel te bieden heeft.’
> Hoe is de campagne vervolgens tot stand gekomen?
‘We werken al heel lang samen met RecruitNow, die ons helpen adviseren en ondersteunen bij onze vacaturemarketing. Wij wilden graag de latente doelgroep meer aanspreken en het vak van beveiliger aantrekkelijk maken. Het heeft namelijk soms een wat suffig imago, terwijl het veel meer is dan alleen beveiligen. Door de combinatie van de inzet van mens, kennis en techniek gaat Securitas hiermee de tijd vooruit.’
> Hoe heeft recruitmenttechnologie hierbij geholpen?
‘Voor deze campagne hebben we een aparte campagnepagina gemaakt. We wilden een ander geluid in de markt maken en met deze opvallende website kunnen we in een paar maanden het vak van beveiliger boosten. De resultaten zijn tot nu toe zeer positief.’
> Wat is de belangrijkste les die jullie hieruit meenemen?
‘We moeten blijven opvallen en zorgen dat iedereen, actief en latent zoekend, weet dat wij bij Securitas goede mensen zoeken om onze groei te laten floreren.’
> Waar zitten jullie grootste uitdagingen nog?
‘We hebben nog steeds veel vacatures openstaan. De andere uitdaging is het vasthouden van mensen. Door de grote werkdruk is het belangrijk om mensen rustig in te werken en te laten landen in de organisatie.’
Meer weten?
Lonneke Schagen is samen met collega Kim Thomas (foto) een van de sprekers tijdens het Recruitment Tech Event op 22 november. Zij spreken dan samen over: hoe vind je voldoende beveiligers om de groeiambities waar te maken in de huidige krappe arbeidsmarkt? Aanmelden kan nog!