Ook in de toekomst kunnen we de toekomst niet voorspellen. Maar het begint er wel steeds meer op te lijken, bleek op een recente LinkedIn-bijeenkomst in Londen. Of, zoals een van de sprekers zei: ‘Wie nu nog niets doet met big data, kan beter stoppen.’
Deze week vond in Londen de LinkedIn Intelligence Experience plaats, een evenement waarbij vooral duidelijk werd hoe artificial intelligence en robotisering de wereld van recruitment steeds verder veranderen. De vraag die hier vooral aan de orde was: hoe gaan we daar het best mee om? Werf& was aanwezig in Londen en vat de hoogtepunten voor je samen.
Waar verliezen bedrijven talent?
Als eerste ging het daarbij om de lancering van Talent Insights, een product dat LinkedIn al een tijdje geleden aankondigde en waarbij het netwerk zijn data deelt met organisaties. Zo wordt bijvoorbeeld zichtbaar waar talent zich bevindt, welke opleidingen hij of zij gevolgd heeft en in hoeverre hij of zij zich met jouw organisatie verbonden voelt. Ook wordt duidelijk welke talenten zich binnen welke organisaties bevinden en op welk gebied bedrijven talent verliezen.
Zouden ze een bepaalde vaardigheid hebben?
Het event in Londen werd behalve voor de lancering van dit product ook gebruikt om een blik te werpen op de toekomst. Met die toekomst is LinkedIn zelf namelijk volop bezig. Het bedrijf legt veel focus op het inzichtelijk maken van human of soft skills, volgens henzelf erg belangrijk in een tijd waarin we routinetaken steeds vaker automatiseren. Menselijke vaardigheden als communicatie, sales en leiderschap worden daardoor steeds belangrijker. Met artificial intelligence leest LinkedIn nu al uit profielen de soft skills van zijn leden, maar kan het ook zeggen hoe waarschijnlijk het is dat kandidaten een bepaalde skill bezitten.
Lekker alle systemen combineren…
Maar LinkedIn wil verder gaan dan dat. Door producten als LinkedIn Jobs, LinkedIn Recruiter, LinkedIn Learning, Talent Insights en het eigen ATS-systeem met elkaar te combineren, kan het bedrijf in de toekomst al bij de invoer van een nieuwe vacature nauwkeurig voorspellen welke kandidaat het best daarbij past, waar deze kandidaat zich bevindt, hoe waarschijnlijk het is dat hij of zij op jouw vacature reageert en wat een passend salaris voor deze kandidaat is.
Recruitment en HR kun je zo weer terugbrengen naar een adviserende rol, ondersteund door data
Hierdoor kun je routinewerk als cv’s scannen, sourcen en kandidaten afwijzen ook weer automatiseren. Recruitment en HR kun je zo terugbrengen naar een adviserende rol, ondersteund door data, zodat ook meer tijd overblijft om kandidaten te spreken, persoonlijk contact te leggen en de wensen van kandidaten te bekijken. Waardoor ook de soft skills weer belangrijker worden binnen recruitment.
Kelly Monohan (Deloitte): ‘Organisaties moeten nú veranderen’
Een van de sprekers op het evenement was Kelly Monahan, Head of the Global Future of Work Research bij Deloitte. Zij hield een mooi verhaal over hoe organisaties nú moeten veranderen om straks de boot niet te missen. Banen veranderen de komende jaren namelijk snel. Net zoals we in 2006 nog geen socialmediamanagers en Uber-chauffeurs kenden, verdwijnen de komende jaren nog veel banen, maar komen er zeker ook nog meer bij.
65% van de huidige studenten heeft straks een baan die nu nog niet bestaat
Sterker nog: volgens Kelly heeft 65% van de huidige studenten straks een baan die nu nog niet bestaat. Banen zijn nu eenmaal kwetsbaar als het gaat om automatisering, maar er liggen ook veel kansen. Niets dus om bang voor te zijn, zij het dat werknemers wel hun human skills moeten ontwikkelen, zegt ze. Nog een aantal tips van haar:
- Zorg voor voldoende training van werknemers. Een half uur per week is niet genoeg om de ontwikkelingen bij te blijven.
- Maak talent vinden een taak voor de hele organisatie. ‘Engaging talent is everyone’s business’. Ga bijvoorbeeld eens in gesprek met de marketeers uit je organisatie om te brainstormen over hoe je talent het best kunt aantrekken.
- Kijk goed naar de talenten van mensen in jouw organisatie en zorg dat iedereen waardevol werk uitvoert, voor nu en de toekomst.
- Nu we naar een toekomst gaan waarin menselijke skills het belangrijkst zijn, moet je functieomschrijvingen anders gaan formuleren. Blijf uit de buurt van technische omschrijvingen en richt je op skills als creativiteit, een kritische houding en besluitvaardigheid. Die zullen we in de toekomst nog hard nodig hebben.
Learning is essential in the future of work #TalentIntelligence pic.twitter.com/GH2o5G3jjK
— Kelly McGrath (@kelly_mcgrath) 7 november 2018
Lynsey Douglas (Amazon): ‘Sollicitatiegesprek werkt niet altijd’
Een van de hoogtepunten van de dag was de presentatie van Lynsey Douglas, EU Head of Campus bij Amazon. Haar boodschap: wie nu nog niets doet met big data kan beter stoppen. Douglas verscheen op het podium met Amazons spraakassistent Alexa, die niet alleen alle vragen perfect kon beantwoorden, maar ook nog eens een paar goede grappen wist te vertellen.
Amazon maakt veel gebruik van big data, vertelde Douglas, om bijvoorbeeld passende cadeautjes aan te raden rond kerst en om passende schoolspullen voor de leeftijd van jouw kinderen te tonen rond de tijd dat de scholen weer starten. Het bedrijf wordt hierin steeds slimmer. Het doel voor de toekomst? Dat Amazon precies weet wanneer je een product nodig hebt en het dan vanzelf bij je thuis bezorgd wordt.
RT @david_green_uk: A key component of the culture at Amazon is the use of data at all levels including in people decisions – Lynsey Douglas #TalentIntelligence pic.twitter.com/yHV1cPrXFj
— HRCurator (@HRCurator) 7 november 2018
Ook binnen recruitment gebruikt Amazon veel big data. Zo maakt het bedrijf gebruik van de kennis van financials om data te analyseren en hiermee ‘staffing models’ te maken. Daardoor weet Amazon precies hoeveel mensen er nodig zijn voor een nieuwe locatie, op welk moment welke werknemer moet starten voor een optimale prestatie en hoeveel kandidaten er nodig zijn om aan het gewenste aantal werknemers te komen.
Amazon ontdekte dat de developers die zij zochten niet in Duitsland of polen te vinden waren, maar in Oekraïne
Amazon was een van de eerste gebruikers van LinkedIn Talent Insights en ontdekte zo onder meer dat de developers die zij zochten niet in Duitsland of Polen te vinden waren, maar dat er in Oekraïne wél meer dan genoeg passende developers zaten.
Ook data om effectiviteit van recruiters te meten
Alle recruitmentdata die Amazon verzamelt wordt gebruikt om de discussie aan te kunnen gaan met managers, maar ook om intern te meten hoe effectief recruiters werken. Hoe gebruiken ze data? Hoelang duurt het voor een kandidaat een uitnodiging krijgt? Hoe snel komt een vacature online? En hoe lang duurt het voor een recruiter om de juiste kandidaat te vinden?
Vervolgens worden recruiters verantwoordelijk gehouden voor hun resultaten. Eng? Nee, zegt Douglas. Recruiters die echt iets willen veranderen in hun werkproces en meewillen met de toekomst vinden dit juist heel interessant. En het is goed voor het bedrijf. Zo ontdekte Amazon dat het effectief is als recruiters als team gaan sourcen en er verder 5 uur per week aan individuele sourcing nodig is om de juiste kandidaten te vinden.
‘Recruiters die echt meewillen met de toekomst vinden deze ontwikkeling juist heel interessant’
De toekomst voor recruitment ligt volgens Douglas in verdere automatisering van routinetaken. Amazon is bezig automatisch cv’s te scannen, zodat recruiters veel tijd besparen en er meer tijd is voor sourcing en talent acquisition. Maar ook kijkt Amazon goed naar de effectiviteit van middelen die ze nu inzetten. Zo bleek dat voor starters het sollicitatiegesprek niet altijd werkt, gezien hun onervarenheid ermee en de zenuwen die daarbij komen kijken. Een reden dat het bedrijf nu onder meer escape rooms, hackatons en testen gebruikt, naast tools om soft skills als analytische en leiderschapsvaardigheden beter te kunnen onderscheiden.
Tara Swart: bereid je voor op de toekomst
Hoe we dan ervoor kunnen zorgen dat we als werknemers meekunnen met de toekomst van recruitment? Daarover vertelde Tara Swart op het podium. Volgens deze neurowetenschapper, medical doctor en executive advisor ligt onze toekomst niet in kennis of het kunnen coderen, maar juist in het oplossen van problemen door samen te werken met computers en daarbij je eigen empathie, intuïtie en creativiteit toe te passen. Gelukkig zijn deze eigenschappen in zekere maten voor iedereen te ontwikkelen, als je er maar tijd en energie in steekt, aldus Swart.
Fantastic #neuroscience talk by @TaraSwart at #TalentIntelligence conference by @LinkedIn pic.twitter.com/sMkSrYLE33
— Kelly Monahan (@MonahanK) 7 november 2018
En ten slotte nog een paar goede tips van haar:
- Leer jezelf elk jaar tenminste één nieuwe eigenschap of vaardigheid aan door cursussen te volgen, erover te lezen, je te laten coachen of door te oefenen. Hierdoor worden je hersenen flexibeler om veranderingen aan te kunnen en blijf je van waarde in een veranderende maatschappij.
- Besef hoe belangrijk slaap is om je hersenen nieuwe kennis te laten opnemen. Zorg dat je elke nacht minimaal 7 uur slaapt.
- Focus je op de verbetering van mentale veerkracht en empathisch vermogen om je makkelijk te kunnen aanpassen aan veranderingen.
Over de auteur
Saskia van Dam is Contentspecialist Arbeidsmarktcommunicatie bij Strictly People. Ze blogt regelmatig op Werf& over evenementen die ze bezoekt. Deze week was ze in London voor de presentatie van LinkedIn Talent Insights en het evenement dat daaromheen werd georganiseerd.
Lees ook