Gem. leestijd 3 min  918x gelezen

Let eens wat meer op je ramen (Kandidaten komen toch zelden door de voordeur binnen)

Let eens wat meer op je ramen (Kandidaten komen toch zelden door de voordeur binnen)

Veel werkgevers besteden volop aandacht aan hun homepage, de voordeur van hun recruitmentsite. Maar veel kandidaten komen daar nooit terecht. Let dus liever wat meer op de échte ingangen, bepleit Bas van de Haterd.

Als ik organisaties adviseer over hun eigen corporate careersite begin ik altijd bij de data van de bestaande site. Natuurlijk zijn die data gekleurd door het ontwerp van die site, maar het geeft vaak veel inzicht in de wensen van kandidaten. Zo ben ik nog bijna nooit een werkenbij-site tegengekomen waar minder dan 80% van alle bezoeken níet op de vacatures was. Doorgaans hebben de best bekeken contentpagina’s maximaal 1% van het bezoek en – hoe mooi ze soms ook zijn: video’s worden nauwelijks bekeken.

Zet je vacature centraal

Daarom pleit ik er al jaren voor (zoals hier en hier) om je vacature centraal te zetten. Recent Amerikaans onderzoek van Careerbuilder geeft me daarin gelukkig gelijk. Het stelt dat je homepage zelden het entreepunt is van een kandidaat. Het is weliswaar je voordeur, maar in werkelijkheid komt iedereen via de ramen binnen. Slechts 7,5% van de kandidaten komt binnen via je homepage, zo blijkt. Het is daarmee natuurlijk geen onbelangrijke plek, maar het is dus ook niet het belangrijkste deel van je site. Dat is je vacature!

Slechts 7,5% van de kandidaten komt binnen via je homepage

Kleed je vacature uitbundig aan

Vorig jaar schreef ik (hier en hier) in het kader van het Digitaal-Werven-onderzoek al een aantal artikelen over zaken waarmee je je vacature kunt aankleden. Dit is vaak namelijk alles dat de kandidaat ziet. Juist daarom is het zo verdomd belangrijk om je organisatie bij je vacature te verkopen. Dus een vacature moet altijd (véél) meer zijn dan tekst alleen. Die prachtige video’s, foto’s, quotes, referenties en wat je allemaal nog meer kunt bedenken? Die moeten bij of in de vacature staan, zodat je employer branding ook plaatsvindt op een deel van de pagina dat kandidaten daadwerkelijk bezoeken.

Waar blijft de alert service?

Een tweede belangrijk element dat uit het onderzoek naar voren komt: zet ook de kandidaat centraal. Klinkt logisch, praten we al jaren over, gebeurt nog zelden. Zo had volgens onderzoek van Digitaal-Werven in 2017 nog steeds 62% van alle recruitmentsites géén alert service. Minder dan een kwart had een klantvriendelijke, geheel instelbare service om vacatures gemeld te krijgen. En de overgrote meerderheid bood deze niet aan op de meest logische plekken; bij vacatures en bij de zoekresultaten van vacatures.

85% van de kandidaten, zeker in ‘high volume’-banen, blijkt bereid zijn gegevens achter te laten

Best opmerkelijk, want uit het Careerbuilder-onderzoek blijkt dat 85% van de kandidaten, zeker in ‘high volume’-banen, bereid is zijn gegevens achter te laten om zich te laten matchen met banen.

Conclusie: zet je kandidaat centraal

De conclusie? Zet je kandidaat centraal. En aangezien deze meestal binnenkomt op de vacature: zet je vacature centraal. Zorg daarbij ook dat een kandidaat makkelijk en eenvoudig zijn interesse kenbaar kan maken, ook mobiel, en zorg voor een gedegen systeem dat ook goed matcht als er nieuwe vacatures zijn. Hoe makkelijk en logisch dit misschien ook klinkt, in de praktijk blijkt steeds weer: er is nog een wereld te winnen als het gaat om recruitmentsites.

bas van de haterd

De auteur van dit blog, Bas van de Haterd, is onder meer initiatiefnemer van Digitaal-Werven, een jaarlijks onderzoek naar welke organisatie aan kandidaten de beste digitale sollicitatie-ervaring biedt.

Lees ook van Bas:

bij Digitaal-Werven

Bas van de Haterd

Bas van de Haterd is onder meer initiatiefnemer van Digitaal-Werven, een jaarlijks onderzoek naar welke organisatie kandidaten de beste sollicitatie-ervaring biedt, en samen met Werf& organisator van TA Live.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners