Eind september organiseerde Werf& de tweede Webinar Week in de geschiedenis. De video’s ervan staan nu live. Dit is in een notendop wat we ervan leerden.
De eerste dag van de Webinar Week stond in het teken van de Candidate Experience en Employer Branding. Over de dag verspreid gingen 5 sprekers steeds dieper in op alle ins en outs van dit onderwerp. Waaruit eens te meer bleek dat de kandidaat van nu echt andere behoeftes heeft en echt een andere aanpak verlangt dan de kandidaat van zeg 20 jaar geleden.
Het eerste webinar: waar te beginnen met employer branding?
In het eerste webinar bracht dagvoorzitter Martijn Hemminga eerst overzicht in het onderwerp ‘employer branding‘. Belangrijke boodschap daarbij: intern beginnen is extern winnen. Oftewel: wie een sterk werkgeversmerk wil bouwen, moet eerst intern in de organisatie zijn licht opsteken. Bijvoorbeeld door aan medewerkers te vragen om een week lang foto’s te maken van dingen waaruit blijkt hoe zíj het werkgever ervaren.
Het tweede webinar: hoe overtuig je toptalent?
Veel organisaties hebben moeite om aan te haken bij wat kandidaten van nu willen, zei Sander Hoogendoorn aan het begin van zijn webinar over de Candidate Driven Journey. Toch ligt daar de crux van het aantrekken van talent, zei hij. Het is een werknemersmarkt geworden. En dat betekent dat je onder meer moet zorgen voor commitment, zelfs nádat de kandidaat heeft gesolliciteerd. Dus ook voor hen moet je speciale content produceren, zegt Hoogendoorn, juist om hen in die weken van sollicitatie tot sollicitatiegesprek(ken) betrokken te houden.
Het derde webinar: zo val je op met overtuigende inhoud
Tja, een mooie Candidate Journey, dat spreekt natuurlijk tot de verbeelding. Maar dan vergeten we nog bijna een eerste vraag: hoe kom je überhaupt aan kandidaten die met jou die reis willen beginnen? In haar webinar ging Anouk Kon (Recruitment Evangelist van Indeed) daarop in. Daarbij pakte ze heel concreet enkele vacatureteksten erbij, en besprak daarbij alle elementen die voor kandidaten van belang zijn. Dat alles onder de noemer: als je goede kandidaten wil vinden, moet je eerst zorgen dat kandidaten jóú ook kunnen vinden.
Het vierde webinar: snellere time to hire zonder cv’s
Hoe recruitment eruitziet in 2020? Jerry Ruitenberg en Zeno Peereboom (van hr-softwarebedrijf Blue Carpet) zeiden in hun webinar duidelijk te geloven dat de dagen van het cv dan wel geteld zijn, en dat ze meer zien in nieuwe sociale talentplatformen, waarin het makkelijk vissen is in geval van een vacature.
86 procent van de kijkers werkt nu nog met het cv als eerste selectiemiddel
Vandaar ook hun missie: zorgen dat het talent van mensen zichtbaar en vindbaar wordt. Het zou volgens hen de time to hire met wel 70 procent kunnen verkorten… Maar er is nog wel wat missiewerk voorhanden, zo blijkt: 86 procent van de kijkers zei nu namelijk nog steeds met het cv als eerste selectiemiddel te werken.
Het vijfde webinar: hoe bouw je een future proof employee journey?
In het laatste webinar van dag 1 ging Constance Scholten van onboarding-app Appical in op de 5 fasen van de employee journey: van de recruitmentfase, via de preboarding en de onboarding tot de functionele fase en ten slotte de offboarding: het exitgesprek. Leave like a legend, hield ze ons daarbij voor. Op al die momenten kun je als werkgever impact hebben, zei ze. En zo kun je een werknemer niet alleen een baan bieden, maar ook een beleving. En laat het daar de moderne werknemer nou net om te doen zijn.
Lees meer over de Webinar Week
- Alle artikelen en interviews over de Webinar Week verzameld